6. mar, 2023

KASKO uzņēmuma automašīnai – vai ir tā vērts un kā izvēlēties?

Uzņēmumiem KASKO apdrošināšana ir veids kā sevi pasargāt no neparedzētām izmaksām, uzņēmuma automašīnai iekļūstot ceļu satiksmes negadījumā. Kā novērots, darbinieki pret “darba mašīnām” mēdz izturēties daudz nevērīgāk, nekā pret savām privātajām, un tās tiek attiecīgi biežāk arī saskādētas. Tāpēc uzņēmēji apdrošina gan jaunus, gan lietotus auto, jo apzinās, ka remonta izmaksas arī par desmit un vairāk gadu vecām automašīnām būs lielākas, nekā izdevumi par polisi un tajā ietvertā pašriska summa.

Auto remonts kļūst arvien dārgāks

Kā liecina Swedbank apdrošināšanas dati, KASKO gadījumu skaits kopumā 2022. gadā bija līdzīgs kā 2021. gadā, taču vidējā KASKO gadījumu izmaksātā atlīdzība kopumā pērn pieauga par 8%. Pieaugumu ietekmēja rezerves detaļu un darba izmaksu kāpums.

Trīs izplatītākie iemesli, kāpēc uzņēmumi pērn pieteica auto bojājumus un saņēma KASKO apdrošināšanas maksājumus auto remontam, bija automašīnu sadursme, sadursme ar šķērsli vai dzīvnieku, kā arī nobraukšana no ceļa. Vidējā atlīdzība bojājumu gadījumā 2022. gadā bija 2039 eiro.

Savukārt, katra trešā apdrošināšanas atlīdzība tika izmaksāta par bojātiem auto stikliem (vidējā atlīdzība – 393 eiro). Jāpiemin, ka Swedbank KASKO apdrošināšana paredz visiem stiklu bojājumiem, neatkarīgi no gadījumu skaita apdrošināšanas periodā, 0 EUR pašrisku. Proti, KASKO polises īpašniekam nekas par stikla remontu nav jāmaksā.

Inženieru un konsultantu uzņēmuma Firma L4 autoparkā ietilpst vairāk nekā 40 auto. Darbinieki tos izmanto ikdienā, lai dotos uz būvobjektiem visā Latvijā, kā arī citām darba un privātām vajadzībām. Visām automašīnām ir arī KASKO apdrošināšana, kas, pēc uzņēmuma vadības pārstāvja sacītā, viennozīmīgi atmaksājas.

“Ceļu satiksmes negadījumi nav retums, un pat neliela skāde automašīnai var radīt būtiskus izdevumus, kas pie liela auto skaita uzņēmumā ir vēl jo būtiskāk. Mūsu dati rāda, ka pavisam nelielu auto bojājumu novēršanai vidēji nepieciešami no 300 līdz 600 eiro, taču jau nedaudz lielāku bojājumu novēršanai tie parasti ir 1500 līdz 3000 eiro. Mūsu pieredzē ir bijuši arī gadījumi, kad auto vairs nav lietojams un ir jānoraksta. Tos neviens nevar paredzēt, un tie var gadīties arī tad, ja autoparkā ir tikai divi auto.”

Arī Swedbank statistika par KASKO apdrošināšanu juridiskām personām liecina, ka lielākā izmaksātā atlīdzība pērn, kas sasniedza 25 900 eiro, bija par gadījumu, kurā auto bija “jānoraksta”. Šajā ceļu satiksmes negadījumā Opel busiņš bija cietis sadursmē ar meža dzīvnieku, un auto atjaunot nebija ekonomiski pamatoti. Tāpēc īpašniekam tika izmaksāta atlīdzība auto vērtības apmērā. Te jāatzīmē, ka no 2022. gada oktobra sadursmei ar dzīvnieku (neatkarīgi no tā, vai tas ir meža dzīvnieks, vai mājdzīvnieks), Swedbank KASKO apdrošināšanas gadījumā pašrisks ir 0 EUR.

Kā izvēlēties KASKO polisi?

Atšķirībā no OCTA, kuras nosacījumi paredzēti likumā, KASKO līguma nosacījumi dažādiem apdrošinātājiem atšķiras. Tas savukārt nozīmē, ka, slēdzot KASKO līgumu, ir rūpīgi jāiepazīstas ar līguma noteikumiem.

Pamatā ir divu veidu KASKO polises – visu risku polise un nosaukto risku polise.

  • Visu risku apdrošināšana nozīmē to, ka apdrošināšanas gadījums ir jebkurš negadījums ar auto, izņemot tās situācijas, kas līguma noteikumos norādītas kā izņēmumi. Piemēram, ja auto salonā apgāžas krāsas bundža un izlīst krāsa, un līgumā nav paredzēts šāds izņēmuma gadījums, sēdekļa remonta izmaksas atlīdzinās apdrošinātājs.
  • Savukārt, ja esat noslēguši apdrošināšanas līgumu, saskaņā ar kuru ir apdrošināti tikai konkrēti riski, visticamāk, šajā gadījumā paliksiet bešā, ja vien nebūsiet paredzējuši un vienojušies arī par šāda riska iekļaušanu līgumā.

Tāpat gandrīz visi apdrošinātāji piedāvā palīdzību uz ceļa, bet tajā iekļautais pakalpojumu klāsts un apjoms ir ļoti dažāds. Vieni atbrauks un palīdzēs praktiski jebkurā situācijā, citiem ir definēts salīdzinoši šaurs un limitēts pakalpojumu grozs. Protams, neviens nevēlas ārkārtas situācijā pētīt polisi, lai saprastu, vai šī problēma ir tajā paredzēta vai nav, tas ir jāizdara, slēdzot līgumu.

Vēl viens faktors, kas jāņem vērā, ir apdrošinājuma summa. Ja jūsu līgumā ierakstīts, ka, piemēram, zādzības gadījumā saņemsiet atlīdzību automašīnas tirgus vērtības apjomā, rēķinieties, ka, izbraucot no autosalona, jūsu jaunajam auto tirgus vērtība jau ir būtiski samazinājusies. Iegādājoties jaunu automašīnu, drošāk ir izvēlēties līgumu, kurā paredzēta jaunvērtības apdrošināšana. Tas nozīmē, ka arī tad, ja auto pēc pusgada nozags vai tas tiks neatgriezeniski sabojāts, jūs saņemsiet summu, par kādu to iegādājāties.

Ja tiek apdrošināta jauna automašīna, ir jāpievērš uzmanība, vai un līdz cik gadus vecām automašīnām tiek piedāvāta iespēja automašīnu remontēt pie dīlera, izmantojot oriģinālās rezerves detaļas. Neatkarīgi no automašīnas vecuma ir jāpārliecinās, vai ir iespēja izvēlēties jebkuru autoservisu, vai arī remontu varēs veikt tikai apdrošinātāja noradītajos autoservisos.

Uzņēmumiem arī svarīgi pārliecināties, vai ir kādi ierobežojumi attiecībā uz papildaprīkojuma maksimālo apdrošinājuma summu. Nereti darba auto tiek uzstādītas jumta kravas kastes, dažkārt velosipēdu turētāji, tāpēc šādos gadījumos ir svarīgi pārliecināties, vai papildaprīkojums ir automātiski apdrošināts vai arī tas ir atsevišķi jānorāda, slēdzot līgumu.

Neatkarīgi no tā, vai ir visu risku apdrošināšanas līguma vai nosaukto risku apdrošināšanas līgums, ir rūpīgi jāiepazīstas ar noteikumos norādītajiem gadījumiem, kad atlīdzība tiks atteikta. Tāpat uzmanība jāpievērš arī noteikumos atrunātajiem gadījumiem, kad apdrošināšanas atlīdzība var tik samazināta. Apdrošinātājiem šie noteikumi var atšķirties.

Katram uzņēmuma vadītājam, kura darbinieki ikdienā izmanto auto darba un arī privātām vajadzībām, vajadzētu sev uzdot jautājumu – vai es esmu gatavs tam, ka auto tiek nozagts vai neatgriezeniski bojāts, kā rezultātā zaudējot visu tajā ieguldīto naudas summu? Mēs varam būt izcili autovadītāji, bet mēs nevaram kontrolēt apkārt notiekošo.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?