Raksta attēls

Strādāt sev – galvenā motivācija dibināt savu uzņēmumu arī pandēmijas laikā

Vēlme strādāt sev un noteikt sava uzņēmuma attīstības gaitu, kā arī darīt to, kas patīk, ir galvenie argumenti, kāpēc tiek dibināti jauni uzņēmumi. Uzņēmumu dibināšanas statistika liecina, ka jaundibināto uzņēmumu skaits ir atgriezies pirms pandēmijas līmenī. Arī Swedbank uzņēmēju aptauja* ļauj secināt, ka par spīti pandēmijai, jaunie uzņēmēji ir apņēmības pilni uzsākt savu uzņēmējdarbību.

Kas ir jaunu uzņēmumu rašanās dzinulis? 

Varētu šķist, ka pandēmijas nestā ekonomiskā nenoteiktība varētu mazināt vēlmi dibināt savu uzņēmumu, tomēr tā nav. Swedbank klientu vēlme uzsākt savas biznesa gaitas arvien pieaug, salīdzinot ar pagājušo gadu. 2021. gada pirmajos piecos mēnešos  jaundibināto uzņēmumu skaits pieaudzis par 10%, liecina Swedbank dati.

Vairāk nekā puse (55%) no aptaujātajiem uzņēmējiem atzīst, ka viņu galvenā motivācija sava uzņēmuma dibināšanā ir bijusi vēlme strādāt sev pašam un arī būt sava uzņēmuma attīstības noteicējam.

Otrs populārākais motivācijas faktors starp jauno uzņēmumu dibinātājiem ir vēlme darīt to, kas patiešām patīk (40%). Savukārt, aptuveni katrs trešais, reģistrējot jaunu uzņēmumu, ir cerējis uzlabot savu finansiālo situāciju –– 34% no aptaujātajiem atzīst, ka uzņēmums izveidots  ar vēlmi pelnīt vairāk. Salīdzinot pirms Covid-19 un pandēmijas laikā jaundibināto uzņēmumu atbildes, aptaujas dati liecina, ka uzņēmēju motivācijas tops ir saglabājies nemainīgs.

“Vienmēr gribas, lai jaundibināto uzņēmumu skaits būtu lielāks, tomēr visvairāk priecē tas, ka dažādi gan Latvijā, gan ārvalstīs veikti pētījumi ļauj secināt –– uzņēmējdarbības gars Latvijā nav zudis. Īpaši vēlos izcelt, ka uzņēmīguma formula ar pandēmijas iestāšanos nav mainījusies –– vēl joprojām to veido vēlme darīt pašam to, kas patīk. Turklāt jauno uzņēmumu dibinātāji paši var noteikt sava biznesa attīstības virzienu, kas ir pamats gan personīgajai, gan ekonomikas izaugsmei un ir viens no priekšnoteikumiem, lai vispār iecerētais izdotos,” saka Elīna Volāne, Swedbank mazo uzņēmumu segmenta vadītāja.

Starta kapitāls  no savas kabatas

Uzņēmumu dibināšanas process nav iedomājams bez savu resursu investēšanas. Lai gan tieši paša kapitāls un savs ieguldījums aptaujā iezīmējas kā populārākais izaicinājums jauna biznesa uzsākšanai, iegūtie dati liecina, ka lielākā daļa uzņēmēju (85%), veidojot savu starta kapitālu, izvēlas paļauties tieši uz paša uzkrātajiem līdzekļiem.

Iepriekšējas pieredzes trūkums nav šķērslis un “darīt var iemācīties, tikai darot” –– šo teicienu noteikti var attiecināt uz uzņēmīgākajiem. Aptaujāto jaunuzņēmumu dibinātāju lokā dominē vēl nepieredzējuši uzņēmēji –– teju 70% no respondentiem atklāj, ka viņiem šī ir pirmā pieredze uzņēmējdarbībā.

Kas ir galvenie šķēršļi?

TOP 5 lielākie izaicinājumi biznesa uzsākšanai ir paša kapitāla nepieciešamība (36%), formalitāšu noformēšana (33%), sadarbību attīstība ar klientiem un partneriem (30%), uzticamas un profesionālas komandas izveidošana (28%), un juridisko prasību ievērošana (23%).

Nepieciešamo dokumentu sagatavošana bijusi apgrūtinoša 29% uzņēmumu dibinātāju, savukārt 28% uzņēmēju nav bijis viegli izvēlēties nodokļu režīmu. Tajā pašā laikā 24% respondentu apgalvo, ka ar grūtībām dibināšanas procesā nav sastapušies. 

*Aptauja notika 2021. gada aprīlī-maijā, un tajā piedalījās vairāk nekā 250 respondenti no dažādu nozaru uzņēmumiem, kas dibināti Latvijā kopš no 2019. gada sākuma. 49% no aptaujātajiem pārstāv uzņēmumus, kas dibināti laikā no ārkārtējās situācijas ieviešanas (2020. gada marta).