Raksta attēls

OCT Composites: ar sapni par F-1

Uzņēmums “OCT Composites” ir Latvijas tirgus līderis augstas kvalitātes kompozītmateriālu detaļu izgatavošanā autosporta, vides dizaina, reklāmas un citām jomām, un tā produkciju augstu novērtējuši klienti no vairāk nekā 50 pasaules valstīm. Par uzņēmuma attīstību un iecerēm stāsta tā vadītājs Ričards Ceriņš.

Zināšanas, veiklas rokas un iztēle

OCT Composites” dibināts 2011. gadā, taču uzņēmuma stāsts aizsācies jau krietni senāk. “Pēc vidusskolas, neticis arhitektos, devos strādāt uz Zviedriju,” to iesāk Ričards Ceriņš. “Tur tiku laivu rūpnīcā, kur strādāja ar stikla šķiedru, un šī tehnoloģija mani ieinteresēja. Sapelnīto neiztērēju dārgās mašīnās, bet kopā ar tēvu Valmierā nodibināju nelielu uzņēmumu. Sākumā tirgojām auto riepas, tad piedāvājām montāžu un citus pakalpojumus. 2006./2007. gadā, izmantojot iedibinātos kontaktus, sākām ievest un tirgot zviedru laivas. Pēc tam jau tām ievajadzējās jaunus dzinējus, treilerus, regulāru apkopi. Tolaik biju iestājies augstskolā Rīgā un paralēli ekonomikas studijām nodarbojos ar laivu apkopi: man bija savs busiņš-remontdarbnīca, piebraucu pie vienas laivas, visu sakopu, braucu pie nākamās...

Tad man reiz piedāvāja no stikla šķiedras uzradīt dizaina kiosku. Jautāja –varēsi? Teicu – jā! Pēc tam domāju – kur gan esmu iepinies... Jo, salīdzinot ar laivu remontiem, tas bija gana sarežģīts uzdevums. Taču ar darbu un pacietību tiku līdz rezultātam.”

Taču studijas un darbošanos Rīgā kļuvis arvien grūtāk savienot ar regulāru braukāšanu uz Valmieru, un Ričards nolēma, ka jāmeklē cits risinājums. “Serviss palika tēvam un brālim, un es nodibināju savu uzņēmumu, kurā paralēli laivu apkopei un krāsošanai sākām arī izgatavot dažādas lietas no stikla šķiedras. Sākumā tie bija nelieli pasūtījumi – soli trolejbusiem, afišu stabi, ielu plāksnītes... Tam pietika ar samērā primitīvu ražošanas aprīkojumu, vairāk bija vajadzīgas zināšanas, veiklas rokas un iztēle. Tad pamazām pievērsāmies jau advancētākiem materiāliem – karbonam un kevlāram.”

Šķiedru inženierija

Karbons ir oglekļa šķiedra, no kuras savienojumā ar epoksīda, vinilestera uretāna vai poliestera sveķiem var izgatavot ļoti cietus, vieglus un izturīgus, arī dekoratīvas detaļas. To plaši izmanto civilajā un militārajā inženierijā, auto/moto detaļu, sporta inventāra, dizaina priekšmetu u.c. ražošanā.

Savukārt kevlāra trumpis ir elastība un izturīgums pret abrazīvu iedarbību, un to izmanto izstrādājumiem, kam nepieciešama augsta materiālu nodiluma izturība – kaskas, bruņuvestes u.tml.

“Tobrīd Latvijā vēl bija maz uzņēmēju, kas strādāja ar šiem specifiskajiem audumiem. Noriskējām un sākām piedāvāt dažādus risinājumus autosportam. Mēs abus šos materiālus kombinējam atkarībā no pieprasījuma, katram klientam individuāli piemeklējot piemērotāko hibrīdu un tehnoloģiju, jo nevar jau salīdzināt trolejbusa beņķīša slodzi ar to, kas trasē ir jāiztur sporta auto,” skaidro Ričards. “Klients izstāsta savas vēlmes, mēs uzzīmējam pirmās produkta skices, tad tās kopīgi piekoriģējam, pēc tam zīmējumu dodam 3-D frēzēšanai un 3-D printēšanai, tad izgatavojam ražošanas formas un – sākam. Tam, ko nevaram īstenot paši, meklējam sadarbības partnerus, kuri izgatavo mums vajadzīgās detaļas.”

Autosporta augstākajā līgā

Patlaban “OCT Composites” lielākie klienti ir sporta auto ražotāji, kuriem uzņēmums piedāvā individuāli veidotus ergonomiskus risinājumus ar augstu kvalitāti. “Mūsu pirmie klienti no autosporta, šķiet, bija brāļi Ivo un Uģis Traubergi, tad arī citi,” stāsta uzņēmējs. “2015. gadā uzsākām veiksmīgu sadarbību ar vietējo sporta autobūves uzņēmumu “HGK Motorsport”. Liela daļa mūsu saražotā aiziet viņiem un tālāk pasaulē jau ar viņu vārdu.” Klientu lokam pievienojušies vairums ar Latvijas autosportu saistīti pasūtītāji.

“Protams, ka, ejot uz priekšu, ambīcijas aug un gribas arvien vairāk un vairāk,” atzīst Ričards. “Šobrīd varam lepoties, jo ar saviem ražojumiem jau piedalāmies gan Dakaras rallijā, gan WRC rallijā, gan FIA pasaules rallijkrosā, gan pasaules mēroga drifta sacensībās. Vēl neesam tikuši vienīgi Pirmajā formulā. Taču tur nokļūt nav viegli: nepietiek ar to, ka tev ir labs produkts, ir vajadzīgs kāds, kas tevi iesaka īstajiem cilvēkiem. Bet, tā kā jau esam iesaistīti tik daudzos pasaules līmeņa autosporta veidos, tad, domāju, mums ir visas cerības reiz iekļūt arī F-1. Turklāt mums kā vieniem no pirmajiem Latvijā jau pāris gadus ir iekārta, ar kuru var uzražot detaļas pēc tādas pašas tehnoloģijas, kādu izmanto “Boeing”, luksusa klases jahtu un arī F-1 sacīkšu auto detaļu ražošanā.”

Taču uzņēmums darbojas arī citās jomās. “Nesen noslēdzām līgumu ar zviedru uzņēmumu “Inzile AB”, kas ražo elektromobiļus saimniecisku darbu veikšanai. Šobrīd izgatavojam arī ekskluzīvus skandu korpusus Dānijas skaņas iekārtu ražotājam “Nelly”, kā arī produktus reklāmas uzņēmumam “ JC Decaux”,” atklāj uzņēmējs.

Arvien jauni plāni

Uzņēmuma darbs norit divās ražotnēs – Rīgā, Mārkalnes ielā 24, un Raunā, kur 2019. gada vidū atklātas jaunas, mūsdienīgas ražošanas telpas. “Rīgā veicam visus sarežģītos darbus, izstrādi, plānošanu; te ražojam detaļas ar augstāku pievienoto vērtību, bet Raunā – vienkāršākas lietas. Taču pamazām turp sūtām arī komplicētākus darbus, lai mums būtu sagatavota aizmugure, ja gadīsies lielāks pasūtījums. Uzņēmumā kopā pašlaik strādā 40 darbinieku, un mēs darbu cenšamies organizēt tā, lai cilvēki var cits citu aizstāt – lai nav tā, ka saslimst superkrāsotājs un darbs apstājas. Lai to prot izdarīt arī cits,” stāsta Ričards.

“OCT Composites” netrūkst jaunu ieceru. “Esam uzsākuši 3-D skenēšanu, 3-D printēšanu. Plānojam uzsākt arī CNC frēzēšanas darbus. Turpmāk paši veidosim visas sagataves un šos darbus kā ārpakalpojumu varēsim sniegt arī citiem. Apsveram sākt darboties arī ar metālu, jo pašlaik ļoti daudz montāžas detaļu iepērkam no citiem. Ir plāns paplašināt ražošanas telpas Raunā. Tās apkārtnē ir maz modernu metālapstrādes iespēju, pārsvarā – virpas, metināmie aparāti un personāls, kas prot strādāt tikai ar šīm ierīcēm, bet šodien jāiet uz lāzeriem, ūdensgriešanu un citām jaunajām tehnoloģijām. Un cilvēks ir cilvēks – viņš mēdz kļūdīties, var saslimt vai mainīt darbavietu. Mašīnas strādā.”

Uzņēmums šomēnes plāno atvērt arī e-tirdzniecības platformu, kurā pārdos dažādas izturīgas un dizainiskas autodetaļas ikdienas braucējiem. “Ceram, ka līdz Ziemassvētkiem tirdzniecība jau būs iekustējusies,” lēš Ričards.

Swedbank atbalsts finanšu plūsmai

Kā zināms, katra uzņēmuma attīstība cieši korelē ar finanšu plūsmas pietiekamību, un brīžos, kad rodas vajadzība pēc lielākiem naudas resursiem, var lieti noderēt bankas atbalsts. Šo iespēju izmantojis arī “OCT Composites”, 2020. gada beigās saņemot Swedbank aizdevumu apgrozāmajiem līdzekļiem 50 000 eiro apmērā. “Tas bija brīdis, kad sākām lielākā apjomā ražot detaļas zviedru kompānijas elektromobiļiem un mums bija nepieciešami lielāki apgrozāmie līdzekļi, lai spētu viņiem piegādāt produktu laicīgi un vajadzīgajā apjomā un lai mums tostarp nebūtu aizķeršanās ne ar darba algu izmaksu, ne materiālu iepirkumiem, ne nodokļu nomaksu. Swedbank finansējums ļāva to atrisināt, un mēs jau gada laikā aizņēmumu atmaksājām. Šogad izmantojām arī Swedbank auto līzingu, lai iegādātos mašīnu uzņēmuma ikdienas vajadzībām. Iepriekš tām lietoju ar savu privāto auto, bet nu jau uzņēmums pelnījis citu,” pasmaida Ričards.

Plašos ūdeņos

“2020. gadā mums bija 600 000 eiro liels apgrozījums, šogad līdz miljonam vēl nedaudz pietrūks, toties nākamgad jau ceram tikt līdz diviem,” stāsta uzņēmējs. “Pašlaik ļoti daudz naudas ieguldām attīstībā, lai aptvertu arvien lielākus tirgus, strādātu ar lielākiem uzņēmumiem. Sadarbojamies, piemēram ar “Audi” un “Hyundai” rūpnīcas komandām, kas strādā Pasaules rallijkrosam. Tam ir gluži cits vēriens – citi skaitļi, cits detaļu apjoms. Faktiski ap 90% mūsu produkcijas tiek eksportēts, jo arī tā, ko iepērk mūsu Latvijas partneri, tālāk tiek pārdota ārvalstīs.

Mūsu pluss, salīdzinot ar citiem līdzīgiem kompozītu ražotājiem, ir tas, ka esam sasnieguši ļoti lielu kapacitāti un varam saražot vajadzīgo lielos apjomos. Šai jomā lielākoties strādā mazie ražotāji, un tie nespēj apmierināt lielo pasūtītāju vajadzības, kuriem ir svarīgi, lai viss būtu vienuviet, ātri, daudz un kvalitatīvi. Mēs strādājam ļoti augstā līmenī un piegādājam tikai labu produktu.”

Kā uzņēmums atrod pasūtītājus? “Protams, mums ir mājaslapa, Facebook un Instagram profili, esam dalījuši bukletiņus un stāstījuši, ka ražojam to un to, taču mana pieredze liecina, ka mūsu jomā vislabāk darbojas citu rekomendācijas un iepriekš norunātas tikšanās. Līdz šim visi mūsu lielie klienti atraduši mūs paši, jo viņi visi savā starpā komunicē un no citiem uzzina, ko kurš spēj,” skaidro Ričards.

Uzņēmēja “bilžu rāmītis”

Jautāts par pieredzē pārbaudītiem veiksmes faktoriem, Ričards kā pirmos min neatlaidību, gatavību daudz strādāt, spēju riskēt un izveidot labu komandu.

“Tāpat labam uzņēmuma vadītājam jāiegulda ļoti daudz laika, lai detalizēti izprastu ražošanas procesu un nodotu šo izpratni tālāk darbiniekiem,” viņš uzskata.

“Esmu pats gājis cauri visiem tehnoloģiskajiem procesiem no visvienkāršākajām lietām līdz tam, ko īstenojam pašlaik, un man neviens nevar pateikt – nē, mēs to nevaram izdarīt, jo tas nav iespējams.

Vēl viena svarīga lieta, kas man pašam nākusi grūti, bet kas labam vadītājam noteikti ir jādara – ir jāmāk deleģēt savus darbus citiem. Tagad uzņēmumā visus darbus esam sastrukturējuši, un reizēm tikai pēc laika uzzinu, ka kādā posmā ir bijuši kādi sarežģījumi, par kuriem neesmu bijis informēts, – ne tāpēc, lai tos noslēptu, bet lai netraucētu mani ar lietām, ko var atrisināt citi. Un tas ir forši!”

Tāpat uzņēmējs uzsver, ka klientam vienmēr jāsaņem nevainojamas kvalitātes produkts: “Tu vari uztaisīt desmit labus darbus, un tam var nebūt nekādas īpašās rezonanses, toties, ja uztaisīsi kaut vienu sliktu, pēc tam atgūt pasūtītāju un viņa uzticēšanos būs ļoti grūti.”

Savukārt neveiksmes, kas var gadīties ikvienam, vērts uztvert kā mācības, kas palīdz attīstīties. “Iepriekšējā ofisā man pie sienas bija tāds bilžu rāmītis, kurā biju apkopojis savas uzņēmēja veiksmes. Deviņas bildes: astoņās bija redzams solis uz priekšu, bet vienā – solis atpakaļ, ko atceros joprojām. Pirms kādiem septiņiem gadiem kādā projektā kļūdu virknes dēļ pazaudēju summu, kas bija lielāka nekā visa tābrīža peļņa. Bet tā man bija laba mācība. Un apzināti ieliku rāmītī šo bildi, lai to vienmēr atcerētos,” pasmaida Ričards.