Raksta attēls

Pārmaiņas uzņēmuma izaugsmei: SIA Latgales druka pieredze

Uzņēmējdarbības attīstība ietver plašu ideju, aktivitāšu un iniciatīvu loku, pārmaiņās iesaistot gan uzņēmuma vadītājus, gan darbiniekus un sadarbības partnerus. Kā atrast sava uzņēmuma fokusu, mainīties līdzi laikam un attīstīties eksporta tirgos, pieredzē dalās ģimenes uzņēmuma SIA “Latgales druka” valdes priekšsēdētājs Rolands Kazaks.

No plaša produktu klāsta Latgalē uz vienu konkurētspējīgu produktu Eiropā

SIA “Latgales druka” ir poligrāfijas uzņēmums ar senu vēsturi, kuru pirms 28 gadiem dibināja vietējie Latgales cilvēki. Kā stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs, pateicoties Norvēģijas granta atbalstam, tika uzstādīta avīžu iespiedmašīna, kas tajā laikā reģionam bija iespaidīga ražošanas iekārta. Pēc vairākiem gadiem tika uzsākta jaunu produktu izstrāde, kad ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalstu tika iegādāta vācu ražotāja Heidelberg lokšņu iespiedmašīna. Tas pavēra iespēju ražot  un klientiem piedāvāt jaunus produktus – sākot no plakātiem, vizītkartēm, brošūrām un bukletiem, līdz pat grāmatām. Gadu gaitā uzņēmums izveidoja uzticamu klientu loku Latgales reģionā, kā arī sadarbojās ar pašvaldībām, universitātēm un reģionālām izdevniecībām.

Neskatoties uz stabilo uzņēmuma pozīciju reģionā, tirgus tomēr bija mazs. Tāpēc, lai nodrošinātu stabilu darba plūsmu, uzņēmums bija spiests piedāvāt ļoti plašu produktu klāstu.

“Plašais produktu klāsts kvalitatīvam darba rezultātam no mums prasīja daudz roku darba, tādējādi samazinot arī iespēju paplašināties. Kad 2017. gadā turpinājām attīstīties un uzsākām sadarbību ar klientiem no Skandināvijas, pieņēmām stratēģisku lēmumu izvēlēties vienu produktu un noslīpēt tā ražošanu līdz efektīvam, konkurētspējīgam un Eiropas tirgum atbilstošam produktam – grāmatai. Kopš tā laika esam investējuši iekārtās un modernizējuši ražošanas procesus, sasniedzot grāmatu ražošanas kvalitāti, kas 2021. gadā ieguvusi vairākas godalgas Dāņu grāmatu ražotāju asociācijas ikgadējā konkursā. Šobrīd turpinām attīstīt savu galveno produktu grāmatas, kā arī ražojam avīzes reģionālajam tirgum, jo uzskatām, ka nozares tendences par zemu ir novērtējušas avīžu abonentu lojalitāti drukātajai presei. Arī mūsdienās pastāv spēcīgas avīžu izdevniecības ar uzticamiem lasītājiem, kas nekur neplāno pazust,” par uzņēmuma attīstību stāsta Rolands Kazaks.

Nemitīgs pārmaiņu process attīstībai un izaugsmei

Rolands Kazaks uzsver, ka grāmatu druka ofseta tehnoloģijā ir tehniski ļoti sarežģīts produkts un tirgus, kurā strādāt.

“Ražojot grāmatas Eiropas tirgum, uzņēmums vairs nekonkurē ar vietējiem uzņēmumiem, bet gan citiem augsti attīstītiem Eiropas ražotājiem. Tas nozīmē, ka, vienam pārmaiņu procesam noslēdzoties, seko nākamais, tāpēc grūti teikt, vai procesu kādreiz varēs nosaukt par pabeigtu. Šis arī bija aspekts, pie kā darbiniekiem pārmaiņās pierast bija visgrūtāk – nemitīgi meklēt iespējas, kā kaut ko izdarīt labāk, efektīvāk un kvalitatīvāk, nevis vienkārši ražot,” skaidro SIA “Latgales druka” valdes priekšsēdētājs.

Galvenie pārmaiņu un attīstības iniciatori bija uzņēmuma vadība.

“Mēs skatāmies uz lietām pēc būtības un iedziļināmies detaļās līdz izprotam pilnīgi visu procesu. Katru jauninājumu izvērtējam pēc kritērija, kāds ir reālais ieguvums mums un mūsu klientiem. Ja runājam par jaunu produktu izveidi, tad domājam, vai varēsim šos produktus saražot tik efektīvi un kvalitatīvi, lai tie atbilstu Eiropas tirgus prasībām. Ja vērtējam procesus, tad arī šeit neko nedarām vienkārši darīšanas pēc vai tādēļ, ka tā dara visi. Visiem mūsu procesiem ir ļoti skaidrs iemesls un jēga,” par pārmaiņu un jauninājumu ieviešanu uzņēmumā skaidro Rolands.

Klienta piesaistei būtiskākais - pacietība, uzņēmuma reputācija un klienta uzticība

SIA “Latgales druka” uzņēmumam eksporta tirgu apgūšana sākās ar dalību starptautiskajās grāmatu izstādēs. Tajā laikā uzņēmuma vadības komandai pievienojās jauni un entuziastiski cilvēki, kuru vērtības un priekšstati par uzticamas sadarbības veidošanu sakrita ar Skandināvu izdevniecību vērtībām. Rolands uzsver, ka skaidras vērtības (kvalitāte, uzticamība un godīga komunikācija) kopā ar neatlaidīgu darbu bijušas galvenās panākumu atslēgas.

Pašlaik uzņēmuma galvenie eksporta tirgi ir Dānija un Zviedrija, taču sadarbība notiek arī ar izdevniecībām Somijā, Nīderlandē, Francijā un ASV. Kā stāsta Rolands, katra jauna tirgus apgūšana ir ļoti ilgs un darbietilpīgs process:

“Lai iegūtu pirmos klientus kādā eksporta tirgū ir jāpierāda, ka klienta ieguvums būs ne tikai lētāka cena, bet arī augstāka kvalitāte, kā arī vienkāršs un ērts pasūtīšanas process. Tiek būvēta uzņēmuma reputācija. Pat pēc tam, kad potenciālie klienti ir pārliecināti par visiem būtiskajiem aspektiem, sadarbība tiek uzsākta ļoti piesardzīgi. Vispirms tiek dota iespēja saražot vienu grāmatu un, ja projekts noslēdzies veiksmīgi, pēc kāda laika jau vari sadarbību attīstīt, ražojot vairāk. Viena klienta piesaiste no nulles līdz vairākām grāmatām mēnesī prasa ne tikai kvalitatīvu produktu, konkurētspējīgu cenu, bet arī vairāku gadu uzticības un reputācijas veidošanu,” skaidro Rolands Kazaks.

Jaunajiem uzņēmējiem Rolands uz eksporta tirgu apgūšanu ieteiktu skatīties kā uz maratonu, nevis sprintu:

“Nevajag gaidīt ātrus rezultātus, bet turpināt nesavtīgu darbu šajā jomā ar ticību, ka rezultāti sekos. Paši 2018. gadā, pēc pāris gadu izstāžu apmeklējumiem un liela ieguldītā darba jaunu klientu apguvē, saņēmām kritiskus komentārus no tā laika grāmatvedes, kura uzskatīja, ka nauda un resursi tiek nelietderīgi izmantoti, jo ieguvums taču esot tik mazs. Tomēr tagad redzam, ka tajā laikā ieguldītais ir stūrakmens, uz kura šobrīd balstās mūsu pamata bizness. Ja iesākumā nebūtu bijuši pacietīgi, droši vien šodien uzņēmums vairs nepastāvētu.”

Uzņēmuma komanda kā attīstības atslēga

Rolands stāsta, ka pirms 2016. gada uzņēmumam nebija spēcīgu ražošanas tehnoloģiju, tomēr gan vēsturiskie uzņēmuma klienti, gan darbinieki atceras šo laiku ar ļoti pozitīvām atmiņām:

“Būtisks aspekts, ko nedrīkst novērtēt par zemu, ir darbinieki, atmosfēra uzņēmumā un kopīgs mērķis, uz kuru visi ejam.”

Arī tālākos  nākotnes plānos, komandas darbs un virzība uz priekšu ir SIA “Latgales druka” galvenā prioritāte:

“Lai gan šis laiks katram ražojošam uzņēmumam ir sarežģīts, jo pēc pandēmijas būtiski izjūtams ne tikai visu izmaksu pieaugums, bet arī problēmas ar izejmateriālu pieejamību, mūsu komandas galvenās prioritātes joprojām ir turpināt iesākto darbu pie eksporta tirgus apgūšanas. Sekosim līdzi tirgū notiekošajam, kā arī meklēsim iespējas būt vēl labākiem, efektīvākiem un konkurētspējīgākiem,” teic SIA “Latgales druka” valdes priekšsēdētājs Rolands Kazaks.

 

Rakstā izmantoti uzņēmuma publicitātes foto.