Raksta attēls

Sāls bizness – stabils arī krīzes apstākļos

“No biznesa viedokļa raugoties, šobrīd uzņēmumam klājas tik labi, kā vēl nekad!” norāda “Latvijas sāls tirdzniecības kompānijas” (LSTK) vadītājs, valdes loceklis Ilmārs Krivads, apstiprinot sen zināmo patiesību, ka sāls un sērkociņi tradicionāli tiek izpirkti pat vislielākajos krīzes laikos.

Veiksme, bet arī izaicinājumi

“Mūsu darbības vēsturē ir bijuši trīs lieli sāls patēriņa pieprasījuma pīķi – pirmais 2004. gadā, kad Latvija stājās Eiropas Savienībā, otrais pāris gadus vēlāk, kad izplatījās baumas, ka ES likumdošanas izmaiņu dēļ aizliegs no Ukrainas ievest rupjo sāli, un trešais – pagājušā gada martā, kad kovida dēļ sākās pircēju panika un tika izpirkti mazumtirdzniecības produkti, ieskaitot sāli”.

Uzņēmuma īpašnieks Ilmārs Krivads gan norāda, ka šie periodi bijuši arī izaicinājumi pilni, jo izmaksu dēļ sāls nav produkts, ko iespējams turēt noliktavā lielos apjomos, un līdz ar to kādā brīdī pieprasījums pārsniedza piedāvājumu, un nācās operatīvi reaģēt.

Tā kā Latvijā sāli neiegūst, tas tiek importēts no dažādām valstīm – Ukrainas, Baltkrievijas, Holandes, Dānijas, Turcijas, Pakistānas, Beļģijas, un loģistika prasa salīdzinoši ilgu laiku, lai piegādātu jaunus krājumus. “Pandēmijas apstākļos reizēm turklāt arī saskaramies ar loģistikas pakalpojumu problēmām, taču tā kā piegāde tiek plānota vairākus mēnešus uz priekšu, pastāvīgajiem klientiem iespēju robežās vienmēr cenšamies nodrošināt produkciju līgumā noteiktajos termiņos,” uzsver Ilmārs Krivads.

Sāls visdažādākajām dzīves sfērām

“Kad pavasarī sākās ārkārtas situācijas saistībā ar Covid 19, un ražotāji un mazumtirdzniecības tīkli palielināja pieprasījumu, sapratām, ka atkal pienākusi X stunda. Lai gan šobrīd sāls patēriņš samazinājies tirgus daļai, kas saistīta ar restorānu, skolu apgādes un ēdināšanas nozarēm, pārējās jomās tas tiek kompensēts, jo cilvēki neceļo un daudz vairāk gatavo mājās, arī vasarā dārzos audzēto dārzeņu apjoms bija lielāks, un to sagatavošanā bez sāls neiztikt. Turklāt pārtikas ražotāji, sākot ar siera un maizes ražošanu, beidzot ar gaļas produktu ražošanu un zivju rūpniecību, strādā uz pilnu jaudu,” stāsta uzņēmējs, piebilstot, ka LSTK klientu vidū ir lielākie pārtikas ražotāji un daļa no lielveikalu ķēdēm.

Tā kā sāls tiek izmantots arī daudzās citās dzīves sfērās, vērojams arī sāls patēriņa pieaugums ne tikai pārtikas industrijas mazumtirdzniecībā un pārtikas ražošanā, bet arī lopkopībā, kas ir liels segments, nodrošinot laizāmo sāli govīm, zirgiem, kazām, aitām un meža dzīvniekiem.

“Arī granulētā produkcija, ko izmanto ūdens mīkstināšanai, cietā ūdens dēļ Latvijā turpina būt ļoti pieprasīta. Plus papildus arī īpaši labvēlīga izrādījusies šī ziema sāls patēriņam, kas nepieciešams kaisīšanai, un to izmanto klienti gan komunālajās saimniecībās, gan uzņēmumos savu teritoriju sakopšanai, kā arī privātmāju īpašnieki”.

Sijā un fasē Latvijā

“Jau sen esam pārliecinājušies, ka reklāma mūsu uzņēmumam nav nepieciešama, jo sāls ir produkts, kas cilvēkam vienmēr būs nepieciešams, un pandēmija to tikai kārtējo reizi apstiprināja. Neskatoties uz lielo sāls pieprasījumu pavasarī, arī “sāls sezonā” – marinēšanas laikā pieprasījums nesamazinājās un joprojām ir pastāvīgs,” atzīst Ilmārs Krivads. Nepieciešamība pēc šī produkta ļāvusi uzņēmumam stabili darboties un attīstīties kopš 1994. gada, un, lai gan divdesmit septiņos pastāvēšanas gados ir bijuši arī mēģinājumi attīstīt uzņēmuma darbību citos virzienos, laika gaitā secināts, ka uzsvars tomēr jāliek tikai uz sāls produkciju, palielinot sortimentu.

Pašu uzņēmēju sāls biznesā notur stabilitāte, lai gan agrāk piedzīvoti visdažādākie izaicinājumi, neļaujot iegrimt rutīnā. Viņš atceras, kā ar domubiedriem savulaik sācis sāls importu no Dānijas, atvedot pirmos konteinerus ar fasētu sāls produkciju, kamēr apkārtējie uz viņiem skatījušies kā uz trakajiem.

“Padomju laikos, kā zināms, veikalos bija tikai divu veidu sāls – rupjais un smalkais, bet mēs bijām pirmie, kuri sāka piedāvāt arī kaut ko citu, un šobrīd mūsu uzņēmuma sortimentā ir visi iespējamie sāls veidi. Turklāt, kad apvienojāmies ar Sāls fasēšanas rūpnīcu un kļuvām par līdzīpašniekiem, varējām nodrošināt arī sāls fasēšanu. Veikalos nopērkamais “Pavāriņš” ir mūsu preču zīme jau gadiem ilgi, kas tiek pucēta un uzlabota.”

Pēc Ilmāra Krivada vārdiem, tieši tas “Latvijas Sāls tirdzniecības kompāniju” atšķir no pārējiem sāls piegādātājiem Latvijā. “Esam vienīgie, kuri nodrošina sāls sijāšanu un fasēšanu tepat uz vietas, Latvijā, līdz ar to varam nodrošināt atbilstību visām pārtikas likumdošanas prasībām un būt stingrā Pārtikas un Veterinārā dienesta uzraudzībā. Varam nodrošināt gan kvalitātes kontroles mehānismus ļoti augstā līmenī, gan arī produktu izsekojamību, jo produktiem ir visa iespējamā dokumentācija un kvalitātes sertifikāti, ko pieprasa mūsdienu ražotāji,” stāsta uzņēmējs, papildus uzsverot, cik svarīgi izvēlēties vietējo produkciju, jo tādejādi mēs šajā dīvainajā laikā varam atbalstīt vietējos uzņēmējus.

Rēķinu pārdošanai – acīmredzamas priekšrocības

Sadarbību ar “Swedbank” uzņēmuma īpašnieks vērtē kā veiksmīgu. “Rēķinu pārdošana ir vienkāršs un ērts pakalpojums. Turklāt man kā pārdevējam ir acīmredzamas priekšrocības, jo ir iespējams saņemt apmaksu daudz ātrāk, nav jāgaida trīsdesmit vai sešdesmit dienas,” galveno ieguvumu izceļ kompānijas vadītājs. “Vienīgā problēma, ar ko saskaros, ir tā, ka klientiem joprojām ir par maz informācijas par faktoringa un rēķinu pārdošanas priekšrocībām, un daudz laika tiek veltīts, klientiem skaidrojot, piemēram, ka tādejādi varam piedāvāt viņiem labākus apmaksas nosacījumus, kā arī ātrāku darījumu veikšanu.”

  • Swedbank šo pakalpojumu – rēķinu pārdošana - ir ieviesusi jau pirms trim gadiem, un klientu interese un pieprasījums katru gadu aug.

Ja faktoringa pakalpojuma gadījumā, līgums ar banku jāslēdz uz gadu, tad rēķina pārdošanas risinājums der arī uzņēmumiem, kam darījumi ar lieliem rēķiniem ir relatīvi reti. Piemēram, uzņēmumiem, kas saistīti ar radošo darbību, sezonāliem produktiem, kam nepieciešams īslaicīgs pasūtījuma apjoma palielinājums vai vairumtirgotājiem, kam klienti veic liela apjoma pasūtījumu dažas reizes gadā. Šis pakalpojums ļauj nodrošināt stabilāku naudas plūsmu, kas, savukārt, ļauj uzņēmējiem fokusēties uz savu pamatbiznesu un atbrīvojot apgrozāmo kapitālu, kas citādi nebūtu pieejams ilgu rēķinu apmaksas termiņu dēļ. Pakalpojums ir izdevīgs uzņēmumiem, kuru darījumi ir ar sadarbības partneriem Latvijā, rēķina summu no 5 līdz 100 tūkstošiem eiro, finansējumam līdz 90% no rēķina summas. Sīkāku informāciju par rēķinu pārdošanas nosacījumiem lasiet šeit.