Raksta attēls

Tirgus tīklos

Tur var labi nopelnīt. No tā nav nekādas jēgas. Tieši tik kardināli atšķirīgi mēdz būt uzņēmēju viedokļi par savu pakalpojumu vai preču tirdzniecību, izmantojot dažādas sociālo tīklu platformas.
Gunita Vilkāja, kuras vadītais somu koppasūtījumu uzņēmums „Stilīgas somas” ir attīstījies tieši no darbības sociālajos tīklos, uzsver – kā jebkur arī te svarīgas ir zināšanas par to, ko un kā darīt. „Ja tu ieguldi daudz, bet atdeves pretī nav, tad visdrīzāk tu kaut ko nezini vai dari nepareizi,” uzsver uzņēmēja.

Bizness no otra gala

„Klasiskais ceļš ir izveidot tirdzniecības uzņēmumu, kurš atver veikalu, mājaslapu un tikai tad domā par sociālajiem tīkliem. Man viss bija tieši otrādi – bija ideja, un bija sociālais tīkls Draugiem.lv,” par sava uzņēmuma sākumu stāsta Gunita Vilkāja. Tomēr ideja par somu koppasūtījumiem tieši no ražotājiem, kura sākumā bija domāta tikai savējo lokam, Draugiem.lv guva ļoti plašu atsaucību, un tālāk no tās izauga arī uzņēmums un tā interneta platforma www.stiligassomas.lv. Darba apjoms nu jau mudinot domāt arī par reālu biroju.

Pašlaik uzņēmumam „Stilīgas somas” 55% pasūtījumu ir tieši no sociālajiem tīkliem un tikai pārējie no citiem pārdošanas kanāliem.

„Manu gadījumu noteikti var nosaukt par veiksmes stāstu, bet tagad tā šaut uz dullo visdrīzāk neizdosies,” atzīst Gunita Vilkāja un piebilst, ka viņai paveicies ielēkt pirmajā Facebook popularitātes vagonā Latvijā, turklāt tas sakritis ar pēckrīzes laiku, kad cilvēkiem bija liela interese par iespējām pasūtīt preces lētāk nekā veikalos. Tagad sociālajos tīklos jau rosās teju visi. Tiesa, ar dažādiem panākumiem.

Ļoti precīzs tēmējums

Par pašu galveno sociālo tīklu priekšrocību Gunita Vilkāja min lielo auditoriju un iespēju reklamēties tikai konkrētajam uzņēmumam atbilstošai mērķauditorijai.
„Ievietojot reklāmu tradicionālajos medijos, tu maksā konstantu summu par darījumu, un, kurš šo reklāmu patiešām redzēs, var tikai minēt. Sociālajos tīklos ļoti precīzi var definēt savu mērķauditoriju – mūsu gadījumā tās ir sievietes vecumā no 25 līdz 35 gadiem. Mēs maksājam tikai un vienīgi par reklāmas rādīšanu šai auditorijai. Var atlasīt auditoriju arī pēc lietotāju norādītajām interesēm un citiem parametriem. Tāpat ir iespēja klientus, ar kuriem jau ir bijusi sadarbība, uzrunāt sociālajos tīklos un aicināt piesekot lapai. Turklāt rezultāti ir izmērāmi,” norāda Gunita Vilkāja. Līdzīgu stratēģiju var izmantot arī tie uzņēmumi, kuru mērķis ir nevis tirdzniecība, bet sava zīmola popularizēšana.
Taču tieši reklāmu auditorijas atlasē parasti slēpjas galvenais iemesls, kāpēc no sociālajiem tīkliem netiek sagaidīta plānotā atdeve. „Liela kļūda ir nepareizs darbs ar mērķauditoriju, nenodefinējot, kam tā īsti ir domāta. Pēc tam ir sūdzības – palaidām reklāmu, neviens neko nenopirka. Kāpēc? Varbūt tāpēc, ka reklāma bija adresēta tiem, kam par attiecīgo lietu nav intereses, tekstuālā informācija neuzrunāja vai attēls nebija saistošs,” pieļauj „Stilīgas somas” vadītāja.

Ceļš uz citiem tirgiem

Uzņēmums „Stilīgas somas” joprojām strādā pie tā, lai apgūtu visu Latviju, un par iešanu citos tirgos pagaidām nedomā, taču Gunita Vilkāja uzsver, ka sociālie tīkli arī šim mērķim ir ļoti laba platforma. Tomēr šajā gadījumā ir jādomā par valodu lietojumu. „No vienas puses, Facebook ir starptautisks tīkls, un galvenā tajā ir angļu valoda. Tomēr, kā liecina sarunas ar citu valstu pārstāvjiem, ir labi, ja ar konkrētās valsts cilvēkiem komunicē viņu valodā, – reklāma var būt arī angliski, bet tālākā komunikācija tomēr jau prasa saziņu konkrētās valsts valodā,” norāda Gunita Vilkāja.
Attiecīgi, ja uzņēmums dodas tālāk, tad nepieciešams vismaz viens cilvēks arī otrā pusē, kuram ir atbilstošās valodas zināšanas un kurš spēj uzturēt ikdienas komunikāciju.

Kāda būs nākotne?

„Diemžēl šodien daudzi domā, ka Facebook ir bezmaksas reklāmas kanāls. Šī stereotipa un attiecīgo darbību dēļ arvien palielinās atsekošanas un reklāmas bloķēšanas īpatsvars sociālajos tīklos, jo visa tā ir kļuvis pārāk daudz. Cilvēki vienkārši sāk norobežoties,” atzīst Gunita.

Ir mainījušās arī reklāmas cenas sociālajos tīklos. „Pirms gada un diviem to varēja iegādāties par salīdzinoši mazu naudu, bet tagad pieaugums ir līdz pat piecām reizēm. Pašlaik Facebook reklāmas cenas būtiski mainās atkarībā no tās parādīšanās laika, izvēlētās mērķauditorijas utt. Iespējams, šīs stratēģijas dēļ reklāmas apmērs samazināsies, bet tā kļūs kvalitatīvāka,” prognozē Gunita Vilkāja.

Tāpat arvien straujāk attīstās tirdzniecība tieši internetā. „Kā liecina dati, virtuāli iepērkas 76% Latvijas interneta lietotāju. Principā visi tirgotāji var attīstīt savu uzņēmējdarbību arī internetā,” uzsver „Stilīgas somas” vadītāja.

Business Network – vēl viena iespēja

Gunita Vilkāja ir reģistrējusies un aktīvi darbojas arī Swedbank uzņēmēju portālā Business Network. Viņa augstu vērtē online diskusijas, Gunita atzīst: „Tas ir ideāls rīks katram uzņēmējam, iespēja dalīties un uzzināt citu pieredzi. Esmu dalījusies pati un arī ieguvusi informāciju par niansēm, kuras esmu lietojusi savā darbībā.”
„Esmu apmeklējusi Swedbank Business Network rīkoto Biznesa kontaktu rītu un esmu ļoti patīkami pārsteigta – lielisks serviss, ļoti zinoši, pieredzes bagāti lektori un fantastiska iespēja nodibināt jaunus kontaktus,” pieredzē dalās Gunita. Uzņēmums vairākas reizes ir izmantojis arī piedāvājumu sadaļu uzņēmējiem un ir saņēmis reālus pasūtījumus.
„Noderīgo var padarīt vēl lietderīgāku, aktīvāk daloties pieredzē un ieteikumos Swedbank Business Network platformā. Viens padoms no cita uzņēmēja pieredzes spēj pavērt jaunus apvāršņus tavā biznesā,” atzīst Gunita.

Gunitas Vilkājas ieteikumi veiksmīgai uzņēmuma darbībai sociālajos tīklos

  • Kas es esmu

Uzņēmuma sociālā tīkla profils ir jāizveido pēc iespējas pilnīgāks, nepietiek ar uzrunu: „Sveiki! Te ir saite uz mūsu mājaslapu.” Sociālajos tīklos neviens netērē laiku ilgai izpētei, tāpēc jau uzreiz ir jātop skaidram, ar ko uzņēmums nodarbojas un ar ko var būt interesants.

„Jūsu lapai ir jāspēj cilvēkus uzrunāt uzreiz. Saturam jābūt precīzam, dažādam un atmiņā paliekošam. Ja tā nav vai cilvēkiem kaut kas tajā nebūs saprotams, lapai nepiesekos,” brīdina Gunita.

  • Ko es piedāvāju

Ļoti svarīgs ir uzņēmuma profila noformējums un labi pārskatāms piedāvājums. Ir jāpiedomā, lai attēli nebūtu miglaini vai nekvalitatīvi apgriezti. Turklāt jāpārliecinās, vai saturs, kurš labi izskatās mobilajā versijā, tikpat kvalitatīvs ir arī lielā monitorā. Nederēs arī apjomīgi teksta laukumi – vislabāk sakāmo ietilpināt divos teikumos.

„Vizuālais noformējums sociālajos tīklos viennozīmīgi ir pirmajā vietā. Ir ļoti jāpiedomā arī pie teksta – tas nevar būt A4 lapas garumā.”

  • Es esmu te

Ļoti svarīgi ir pašam būt aktīvam un turēt roku uz pulsa. Vislielākā uzņēmumu kļūda ir izveidot profilu un gaidīt, ka tāpēc vien visi nāks to aplūkot vai iegādāties reklāmu, bet aizmirst sekot līdzi tālākajām norisēm. Ja kāds ir publicējis komentāru, tad uz to ir jāatbild uzreiz. Savukārt pašam ar saviem ziņojumiem ir jāspēj atrast zelta vidusceļš starp „par maz” un „par daudz”. Par sevi regulāri ir jāatgādina, bet nav arī jākļūst uzmācīgam, lai cilvēki agrāk vai vēlāk negribētu no jums tikt vaļā, bloķējot ziņojumus.

„Jāatbild uz visiem komentāriem – un nevis nākamajā dienā, bet pēc iespējas ātrāk. Ja tam pievērsīsieties kaut kad vēlāk, tad pusei šī atbilde jau vairs nebūs vajadzīga, bet otra puse būs nikna, ka viņus ignorē. Sociālajā vidē viss notiek ļoti strauji, cilvēki neguļ.”

  • Man ir, ko teikt

Nevienu neinteresēs profils, kura vienīgais saturs ir „pērciet”, „pērciet” un „pērciet”. Sociālajos tīklos ir jākomunicē par tēmām, kuras ir interesantas jūsu mērķauditorijai. Pat tiem uzņēmumiem, kuru vienīgais mērķis ir savu preču vai pakalpojumu tirdzniecība caur sociālajiem tīkliem, paralēli ir jāspēj savus klientus iesaistīt sarunās, izraisīt diskusijas un pieredzes apmaiņu.

„Cilvēks nāk pēc iespaidiem, nāk uzzināt ko jaunu – viņi nenāk tikai pirkt! Vienlaikus savā lapā ir jāuztur vīzija, kas tu esi. Ja mēs piedāvājam somas, tad būtu nedaudz dīvaini, ja mēs publicētu ziņas par to, kā gatavot ēst vai iekārtot māju. Mēs, piemēram, dalāmies padomos, kā somas labāk kopt, kā tās uzglabāt, savā personīgajā pieredzē, interesantās fotogrāfijās. Izglītojam sekotājas arī stila lietās.”

  • Esi dažāds

Sociālo tīklu ir daudz, un vai ir jēga būt visos? Atbilde ir – jā. Tie uzrunā dažādas auditorijas, un, ja tās ir interesantas, tad ir jāizmanto iespēja un jādarbojas visos. Taču arī uzņēmuma profiliem, no vienas puses, jāspēj saglabāt vizuālā un saturiskā vienotība, no otras – jāpielāgojas katra tīkla specifikai.