11. jūn, 2020

Omniva: ieteikumi uzņēmējiem e-komercijas jomā

E-komercija ikvienam ļauj saņemt preces drošā veidā – attālināti, neizejot no mājām. Par to, kā e-komercija sadarbojas ar loģistikas jomu un kā e-komercijas jaunpienācējiem labāk sagatavoties sūtījumu iepakošanai un piegādei, kā arī, kādas prognozes gaidāmas e-komercijas jomā jau tuvā nākotnē, tiešraides diskusijā stāsta Omniva Latvija vadītāja Beāte Krauze-Čebotare.

Palīdz e-komersantiem augt

Omniva ir e-komercijas uzņēmums, kura pamatdarbību veido piegāžu nodrošināšana  no e-veikaliem.

“Ikviens loģistikas uzņēmums parasti gaida Ziemassvētkus, kad novērojams milzīgs pieprasījums pēc preču izsūtīšanas un to piegādāšanas pircējiem. Janvāra mēnesī, kad svētki jau ir beigušies, pieprasījums ierasti samazinās, taču šogad marts, līdz ar ārkārtējās situācijas izsludināšanu, nāca ar vērienīgu pieprasījumu pēc preču piegādēm, kas pārspēja pērnā gada Ziemassvētku rezultātus. Pieprasījuma apjomi palielinājās trīs nedēļu garumā. Pandēmija ir pierādījusi, ka e-komercijai ir milzīgs potenciāls,” saka Beāte Krauze-Čebotare.

Omniva statistika liecina, ka salīdzinot 2020. gada aprīli ar pērnā gada, pieprasījuma apjoms ir palielinājies par 139 %

. Vienīgā nedēļa, kad bija vērojams sūtījumu apjoma kritums, bija Lieldienās. Taču kopējie dati norāda, ka arī šobrīd Latvijas iedzīvotāji  aktīvi izmanto Omniva pakalpojumus, jo preču iegāde tiešsaistē pie dažādiem uzņēmējiem ir kļuvusi ērta un parocīga.

Swedbank kopā ar Omniva, Mozello un Frank by Inspired ir atklājuši platformu "Apvienojam spēkus, lai darbi turpinātos", kas palīdz Latvijas mazajiem uzņēmumiem bez lieliem laika un finansiāliem resursiem veiksmīgi pārnest vai jaunizveidot tirdzniecību tiešsaistē.

  • Pieteikties atbalstam ir aicināts ikviens Latvijas esošais un topošais tirgotājs, aizpildot pieteikuma formu tam īpaši radītā vietnē.

Paradumu maiņa

Salīdzinot 2019. gada decembra datus ar 2020. gada aprīli, B. Krauze-Čebotare norāda uz interesantu novērojumu – , ja pērn ap Ziemassvētkiem sūtījumus Omniva pakomātos Latvijā saņēma 186 tūkstoši iedzīvotāju, tad 2020. gada aprīlī to skaits ir būtiski audzis, sasniedzot 285 tūkstošos iedzīvotāju. Tā ir izaugsme par 53 %.

Salīdzinot ar 2020. gada. janvāri, par 5 % ir audzis to saņēmēju īpatsvars, kas izmanto pakomātus biežāk nekā vienu reizi mēnesī. “Šī ir pozitīva tendence, kas liecina par patērētāju vēlmi iegādāties tiešsaistē kādu preci vēl un vēl. Esmu novērojusi, ka, iepērkoties tiešsaistē, patērētājam ir mazāk mirkļa iegribu vai spontāno pirkumu, jo ir laiks preci izpētīt, salīdzināt cenas un izvērtēt iespēju veikt pirkumu,” saka B. Krauze-Čebotare.

Kas pircējus motivē iepirkties e-veikalā?

Uzņēmējiem, kuri apsver sava e-veikala atvēršanu, B. Krauze-Čebotare iesaka ņemt vērā faktorus, kas pircējiem ļauj lemt par labu iepirkties tiešsaistē, nekā veikalā fiziski uz vietas. GemiusAdHoc šogad veiktās aptaujas dati liecina, ka 64 % respondentu norāda, ka patīk, ja e-veikali vienmēr ir pieejami un sūtījumi izņemami sev ērtā laikā; 59 % pircēju iepērkas tiešsaistē, lai iegādātos preces, kuras tuvākajos veikalos nav pieejamas; 56 % pircēju novērtē izdevīgākus piegādes nosacījumus; 44 % pircēju ir svarīgs piegādes ātrums; 38 % pircēju atzīst, ka iepirkšanās e-veikalos ir daudz ātrāka nekā tradicionālos veikalos; 29 % pircēju izvēlas e-veikalus, kuri nodrošina ērtus preču atgriešanas nosacījumus.

Strauji palielinās e-veikalu skaits

2019. gada decembrī Latvijā bija teju 2000 oficiāli reģistrētu e-veikalu, kas savu preču izsūtīšanu veica ar Omniva pakomātu starpniecību, taču aprīlī šo skaits palielinājās jau par teju 400 jeb 20 %, kopā sasniedzot jau ap 2400.

“Mums ir zināms, ka aptuveni 100 e-veikalu šobrīd ir izstrādes procesā, kas nozīmē, ka kopējais e-veikalu skaits noteikti turpinās pieaugt pārskatāmā nākotnē.”

Omniva vadītāja izceļ trīs e-veikalus, kas radušies Covid-10 pandēmijas laikā, un pēc Omniva domām, ir uzskatāmi par veiksmes stāstiem. Viens no tiem ir Gemoss, kas jau kādu laiku plānoja atvērt savu e-veikalu, taču pandēmijas dēļ to izdarīja daudz ātrāk, nekā plānots.

Viens no veiksmes stāstiem ir arī sporta preču tirgotājs Sportland, kas sporta cienītāju vidū ir ļoti iecienīts zīmols – pandēmijas laikā sūtījumu skaits caur Omniva būtiski palielinājās, jo liela daļa iedzīvotāju pievērsās sportam mājas apstākļos, jo sporta zāles bija savu darbību apturējušas.

Kā trešo veiksmes stāstu B. Krauze-Čebotare izceļ tirdzniecības centru Stockmann, kas savu tiešsaistes veikalu atvēra uz Trako dienu akcijas laiku, taču arī šobrīd, kad pandēmija ir beigusies, Stockmann patstāvīgais e-veikals turpina veiksmīgi darboties.

“Uzņēmumi, kuri savu darbību uzsāka tiešsaistē, nodrošina iespēju iepirkties cilvēkiem no visiem Latvijas reģioniem, neatrodoties Rīgā. Omniva, sadarbībā ar vairākiem uzņēmumiem, preces piegādā visā Latvijā. Pēdējā gaida laikā esam uzstādījuši 45 jaunus pakomātus, kas ļauj reģionu infrastruktūrai attīstīties. Puse no šiem pakomātiem atrodas salīdzinoši mazās pilsētās, kā, piemēram, Lapmežciemā, Engurē, Rojā, Dundagā. Piemēram, pandēmijas laikā uzstādījām Omniva pakomātu Lubānā, jo vietējie iedzīvotāju aktīvi ar mums sazinājās un izteica šo nepieciešamību pēc pakomāta. Trīs dienu laikā pēc pakomāta uzstādīšanas, tas bija jau aizpildīts ar paciņām,” stāsta B. Krauze-Čebotare.

E-komercijas prognozes nākotnei

Atsaucoties uz Statista.com datiem, tiek prognozēts, ka līdz 2022. gadam Igaunijā un Latvijā aktīvo tiešsaistes lietotāju skaits palielināsies par 3%, bet Lietuvā - par 4%.

Karantīnas laikā cilvēki bija spiesti mainīt paradumus un sākt iepirkties tiešsaistē. Tiek paredzēts, ka šī paradumu maiņa turpināsies un kļūs par normālo ikdienu.

E-komercijas ikgadējā izaugsme tiek prognozēta vismaz par 7.9 %, taču Latvijā šī prognoze, pēc B. Krauzes-Čebotares domām, sasniegs vismaz 30 %. Arī piegādes un loģistikas risinājumu attīstība stimulēs e-komercijas izaugsmi, taču problēma, kas negatīvi ietekmē tiešsaistes pārdošanas attīstību Latvijā, kā arī Lietuvā, ir samērā ilgs piegādes laiks. 40% Latvijas iedzīvotāju apgalvo, ka piegāde prasa pārāk daudz laika, tāpēc būs jāmeklē tam risinājumi.

Aicinām noskatīties pilnu diskusijas ierakstu:

Noskatieties arī citus diskusiju ierakstus par e-komercijas attīstību savā uzņēmējdarbībā!

 
Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?