Raksta attēls

Maksas reklāmas un SEO loma digitālajā konkurencē

Mārketinga aģentūras “Frank by Inspired” vadītājs Kristaps Kalniņš iepriekš dalījās ieteikumos, kā uzņēmējiem virzīt savu zīmolu un komunicēt ar klientiem e-vidē. Noslēdzot rakstu sēriju – padomi, kā apsteigt konkurentus var palīdzēt maksas digitālā reklāma un SEO sakārtošana.

Šajā rakstā apskatīti temati:

  • Kas ir maksas reklāma tiešsaistē un kāpēc tā nepieciešama?
  • Kādi ir pirmie soļi reklāmas izvietošanai?
  • Ko nozīmē SEO?
  • Kā nodrošināt, lai produkts vai pakalpojums būtu viegli atrodams?

Maksas reklāma tiešsaistē

Maksas digitālās reklāmas rīki ļauj relatīvi īsā laikā sasniegt plašu auditoriju. To ir iespējams atlasīt pēc dažādiem jūsu izvēlētiem parametriem, un tai var nodot jūsu vēlamo ziņu. Maksas reklāmas ir galvenais veids, kā ātri un efektīvi (ja tas tiek darīts profesionāli) panākt e-veikala atpazīstamību un veicināt tā apmeklējumu. Uz cerību, ka labs produkts vai pakalpojums un zīmola veidots saturs tāpat tiks pamanīts, nevajadzētu paļauties – tik vienkārši tas nestrādā, jo interneta vide ir pilna ar dažādiem piedāvājumiem. Nereti zīmols izveido savu e-veikalu, bet aizmirst par auditorijas piesaisti.

Taču cilvēki jūsu veikalu neapmeklēs, ja par to neuzzinās, un maksas reklāmu kanālu izmantošana nodrošina tieši to, ka par jums uzzina, ieinteresējas un jūs apmeklē.

Pieejamas dažādas maksas reklāmu platformas, kurās jūs varat samaksāt par konkrētu reklāmas veidu. Izplatītākās formas ir Cost-per-mille (CPM), kur tiek maksāts par impresijām jeb skatījumiem, un Cost-per-click (CPC), kad tiek maksāts par klikšķi. Savukārt reklamētais saturs parasti tiek parādīts divos veidos – kā meklējumu rezultāts (Search ads) vai kā displeja reklāma.

Pusi no maksas reklāmas panākumiem tiešsaistē nosaka fokuss – pārdomāts mērķis, auditorija, ierobežojumi un citi faktori. Lai pie tā nonāktu, ieteicams caurlūkot šādus apsvērumus reklāmas kanālu izvēlē:

  1. Auditorijas sasniedzamība – izvēlētajiem reklāmas kanāliem ir jāsasniedz vēlamā mērķauditorija.
  2. Segmentēšanas iespējas konkrētajā kanālā – jo specifiskāks produkts, jo lietderīgāk izmantot dažādas digitālo reklāmu segmentācijas iespējas.
  3. Formātu pieejamība – atkarībā no tā, ko un kādā formātā vēlaties cilvēkiem teikt, būtiski apsvērt, kuri kanāli tam būs vispiemērotākie.
  4. Budžeta ierobežojumi – maksas reklāmu cenu amplitūda atšķiras, tāpēc izvērtējiet, kādi ir jums pieejamie līdzekļi un kādi – reāli sasniedzamie rezultāti.
  5. Kanāla elastība attiecībā uz izmaiņām reklāmas aktivitātēs – ja jūsu reklāmziņās bieži veicamas izmaiņas, būtiski saprast, vai izvēlētajā kanālā tās būs ērti veikt.
  6. Iepriekšējo aktivitāšu izvērtējums un efektivitāte konkrēto mērķu sasniegšanā – ņemiet vērā iepriekšējos rezultātus un pieredzi.

Lai uzsāktu reklāmu iegādi, vispirms jāizveido ziņa jeb reklamējamais saturs. Digitālās reklāmas var uzsākt arī ar 10 eiro lielām investīcijām, tomēr jāpatur prātā, ka šai jomā nebūtu apdomīgi taupīt uz speciālistiem, jo profesionālis ar 200 eiro budžetu var iegūt labāku rezultātu nekā neprofesionālis ar neapdomīgi iztērētiem 500 eiro. Tikpat svarīgi kā izveidot reklāmu ir veikt analīzi – neviens cits reklāmas formāts jums nesniegs tik daudz datu kā tiešsaistes reklāma. Šie dati palīdzēs labāk izprast klientu, kā arī optimizēt nākamās reklāmas. Lai palaistu reklāmu, vajadzīgs teksts un vizuālie materiāli, līdzekļi reklāmas pirkšanai un speciālists vai iekšējs resurss reklāmu izvietošanai un analīzei.

Kā darbojas SEO

SEO (Search Engine Optimization, latviski – meklētājsistēmu optimizācija) ir burtu salikums, kas nu jau parādās, šķiet, visur. Lai saprastu, kā darbojas SEO, ir jāsaprot, kā darbojas Google un citas meklēšanas ierīces. To galvenais mērķis ir klientu apmierinātība ar meklētāja piedāvātajiem rezultātiem. Tas nozīmē, ka Google vēlas, lai lapa, kas tiek piedāvāta kā meklēšanas rezultāts, atbilst meklētajiem atslēgvārdiem un ir uzticama.

Atbilstību meklētajiem atslēgvārdiem Google vērtē pamatā pēc teksta failiem un mājaslapas uzbūves.

Tas nozīmē, ka tekstam, kas atrodas lapā, jāinformē par sniegto pakalpojumu vai produktu. Tiek vērtētas arī saites, attēlu nosaukumus, aprakstus un citus elementus, tāpēc gan mājaslapas izstrādē, gan produktu attēlu augšupielādē, gan aprakstu un vispārīgu tekstu veidošanā jāpatur prātā, ka visam ir jābūt nosauktam un aprakstītam atbilstoši.

Lapas uzticamību Google algoritms vērtē pēc vairākiem parametriem, kas apliecina, ka lapa ir drošticama: tie ir, piemēram, lapas vecums, izkārtojums (sitemaps) un kopējā “veselība”. Tomēr kā uzticamības pierādījums visaugstāk tiek vērtēts tas, cik daudz un kādi avoti dalās ar konkrēto lapu.

Piemēram, Google spēj izšķirt, vai ar konkrētās lapas saturu dalās saistītas nozares eksperti un ziņu portāli, vai arī lapas saites parādās tikai zemas uzticamības lapās.

Ko tas nozīmē uzņēmumam? Lai tas meklētāja rezultātos ierindotos pēc iespējas augstāk, tam būtu jāparūpējas par to, lai tā mājaslapas adrese saites formātā atrastos pēc iespējas lielākā skaitā kvalitatīvu mājaslapu un populārāko sociālo tīklu platformās. Pirmais solis, ko var spert ikviens uzņēmējs, ir – pievienot saiti uz mājaslapu savos sociālo tīklu kontos, uzrunāt medijus par satura pārpublicēšanu un iesaistīties sarunās, piemēram, forumos un domubiedru grupās, daloties ar saiti, kur tas ir atbilstoši. Katru šāds links ir kā signāls Google, ka šī lapa ir tā vērta, lai to rādītu lietotājiem.

Noderīgi resursi SEO izpētei un attīstībai:

  • Ahrefs – analizē saturu;
  • Mention, Agorapulse – monitorē atslēgvārdus;
  • Readable – pārbauda, cik viegli teksts uztverams;
  • CoSchedule – pārbauda virsrakstus;
  • Ubersuggest – iesaka, analizē un ģenerē atslēgvārdus;
  • KWFinder – atrod un salīdzina atslēgvārdus;
  • Linkody – seko līdzi ārējām saitēm (backlink);
  • Ninja Outreach – automatizē outreach procesu, proti, novirza turp, kur pavada laiku jūsu mērķauditorija.

Ķeroties klāt SEO sakārtošanai, ir būtiski paturēt prātā, ka tā nenesīs rezultātu jau pirmajā dienā, taču noteikti sniegs ilgtermiņa ieguvumus. SEO jāpārskata un rezultāti jāanalizē regulāri (vismaz reizi pusgadā/gadā). SEO sakārtošanai nepieciešamie resursi ir SEO speciālists un iespēja veikt izmaiņas mājaslapā – kā tās struktūrā un tehnoloģiskajā risinājumā, tā saturā.

Pirmie soļi, ko varat spert paši:

  1. Definēt savu mērķauditoriju un saprast, kas ir tie kanāli, kur izvietot maksas reklāmu.
  2. Sākt testēt maksas reklāmu tiešsaistē.
  3. Salikt pamata SEO nepieciešamības mājas lapā.
  4. Izveidot SEO stratēģiju un sākt to izpildīt.

Daudzi no šiem paņēmieniem ir vienkārši, un tos var veikt jebkurš uzņēmējs pats vai savas komandas ietvaros. Tomēr, ja darbs ir apjomīgāks, trūkst zināšanu vai resursu, iesaku vērsties pie profesionāļiem, kas palīdzēs jūsu uzņēmumam tapt pamanītam, sadzirdētam un tādējādi uzlabot pārdošanas rādītājus.