3. aug, 2022

Kā mainījušies iedzīvotāju bezskaidras naudas norēķinu paradumi klātienē un tiešsaistē?

Mainoties klientu paradumiem, kas lielākoties ietekmēti pēdējo divu pandēmijas gadu laikā, strauji attīstījušās preču un pakalpojumu saņemšanas iespējas ar ērtākiem un ātrākiem norēķiniem.

Papildu augošajiem norēķiniem POS karšu termināļos un e-komercijas pārliecinošo attīstību, iedzīvotāji aizvien vairāk izmanto iespēju maksāt ar telefona starpniecību (Wallet jeb e-maku viedtālrunī), kā arī saņemt skaidras naudas izmaksu tirdzniecības vietās, izmantojot karšu termināļus. Tomēr, līdz ar pandēmijas ierobežojumu atcelšanu, novērojamas izmaiņas e-komercijas attīstības lēcienā, ko apliecina Swedbank apkopotie dati.

E-komercijas attīstība pandēmijas laikā un pēc tās

Reaģējot uz pandēmijas noteiktajiem ierobežojumiem un cilvēku paradumu maiņu, Latvijas uzņēmēji spēja mainīties līdzi nu jau citiem spēles noteikumiem tirdzniecības jomā. Tā, piemēram, no 2019. līdz 2021. gada nogalei par 64% audzis to tirdzniecības vietu skaits, kas savus pakalpojumus vai preces piedāvā internetā, nodrošinot maksājumus veikt ar karti, liecina Finanšu nozares asociācijas dati. Savukārt e-komercijas tirgotāju skaits no 2019. gada beigām audzis teju sešas reizes ātrāk par klātienes tirgotājiem.

Taču, kā rāda Swedbank dati par 2022. gada pirmo ceturksni, līdz ar pandēmijas ierobežojumu atcelšanu, strauji samazinājies e-komercijas norēķinu kopējais apgrozījums (-25%), kamēr norēķiniem POS karšu termināļos tas par trešdaļu pieaudzis (+30%).

“Laikā, kad liela daļa tirgotāju savus pakalpojumus vai preci piedāvā gan e-vidē, gan klātienē, klients var izvēlēties sev ērtāko risinājumu, savukārt, tirgotājam nodrošinātas vēl plašākas attīstības iespējas. Līdz ar atceltajiem ierobežojumiem, arī mūsu iepirkšanās paradumi atgriežas ierastajās sliedēs. Lai gan pirkumi internetā joprojām ir ērts un ātrs risinājums, nereti tieši iespēja preci aplūkot un izmēģināt vai saņemt pakalpojumu klātienē ir izšķiroša gala lēmuma pieņemšanā. Ņemot vērā šo pircēju paradumus, komercijā  pamazām jau sāk parādīties omnikanālu pieeja, kur pircējam ir ērta iespēja gan aplūkot preci pie tirgotāja klātienē, gan arī ērtā veidā to iegādāties internetveikalā vai izmantojot tirgotāja mobilo lietotni,” straujās izmaiņas e-komercijas vidē skaidro “Swedbank” Naudas pārvaldības daļas vadītājs Valdis Vaišļa.

Straujākais maksājumu skaita pieaugums noliktavu un loģistikas nozarē

Likumsakarīgi, ka pandēmijas ietekmē no 2019. līdz 2021. gada nogalei bezskaidras naudas maksājumu skaits visvairāk samazinājies viesnīcu un restorānu nozarē (-50%). Savukārt viens no lielākajiem pieaugumiem bezskaidras naudas maksājumiem vērojams noliktavu un loģistikas nozarē (+69%). Tāpat tie palielinājušies arī publiskajā sektorā (39%) un ražošanā (26%), taču daļai profesionālo pakalpojumu un tirdzniecības nozares pārstāvju bezskaidras naudas maksājumu apjomi attiecīgi samazinājušies par 39% un 17%.

“Mūsdienās lielu lomu uzņēmējdarbībā spēlē pašu uzņēmēju spēja pielāgoties pārmaiņām un atrasties tuvu saviem klientiem. Skaidrs, ka pēdējo divu gadu laikā vairākām nozarēm pārorientēšanās uz e-vidi nebija iespējama, taču arī nozarēs, kur e-vide varēja būt risinājums, ne visi šo iespēju izmantoja. Tiešsaistes veikala izveide sākotnēji var šķist sarežģīta, ja e-komercijas pamatprincipi nav izprotami vai šķiet pārāk komplicēti. Taču e-komercijas klātbūtne gan patērētāju, gan uzņēmēju ikdienā ir uz palikšanu, tāpat arī biznesa tehnoloģijas ir neizbēgama nākotnes realitāte. Svarīgi ir arī saprast, kā šos digitālos risinājumus un rīkus izmantot savā labā,”stāsta Valdis Vaišļa.

Maksājumi ar karti aizvien populārāki

Mūsdienās arvien pieaug laika vērtība, tāpēc cilvēki meklē ātrus un vieglus veidus, kā risināt finanšu darījumus un veikt maksājumus. Katru gadu pieaug vidējais mēneša veiktais pirkumu skaits un summa, kas veikti ar maksājuma karti. Piemēram, 2021. gadā vidējais pirkumu skaits gadā ar Swedbank maksājuma kartēm bija teju 207 miljoni, kas ir par 7% vairāk nekā divus gadus iepriekš. Savukārt, vidējā maksājuma summa pērn palielinājusies par 12%.

Arvien vairāk iedzīvotāju dod priekšroku arī bezkontakta mobilajiem norēķiniem, jo tie ir ērtāki un drošāki. Pērn no visiem Swedbank bezskaidras naudas karšu norēķiniem katrs desmitais (13%) tika veikts ar viedtālruņa jeb e-maka starpniecību. Taču ne vienmēr visur varam iztikt ar savu maksājuma karti vai mobilo telefonu, tāpēc paralēli pieaug popularitāte skaidras naudas izmaksai pie tirgotāja. Šobrīd jau vairāk nekā 570 tirdzniecības vietās Latvijā iespējams izņemt skaidru naudu, veicot pirkumu par tirgotāja noteiktu minimālo summu (piemēram, vismaz piecu eiro vērtībā). Šādu darījumu skaits pēc Finanšu nozares asociācijas datiem 2021. gadā dubultojies, salīdzinot ar gadu iepriekš. Šis risinājums palīdz ietaupīt arī uzņēmumam, jo, samazinoties skaidras naudas apjomam kasē, samazināsies arī skaidras naudas apstrādes izmaksas.

Analizējot iedzīvotāju mūsdienu paradumus un straujo attīstības tendenci bezskaidras naudas darījumiem, POS termināļa esamība tirdzniecības vietā vairs nav bonuss, bet gan nepieciešamība. Liela daļa klientu izvēlas veikt pirkumu citur, ja netiek nodrošināti norēķini ar karti, turklāt šādu pircēju īpatsvars ar katru gadu pieaug. POS terminālis ne tikai atvieglos uzņēmuma ikdienu, bet arī ļaus klientiem maksāt tā, kā viņi to vēlas. Turklāt ar papildus risinājumiem klientu ērtībai, kā piemēram, skaidras naudas izmaksas darījumi, atvieglota tiks arī uzņēmuma ikdiena un paplašināts klientu loks, piedāvājot aizvien lielāku pakalpojumu klāstu saņemt vienuviet.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?