18. mai, 2022

Esi #viedveikals – ceļš uz kārtību ikvienā interneta veikalā

Pircēju paradumi mainās līdz ar pasaules notikumiem, un tendence arvien vairāk iepirkties tiešsaistē pieaug – 2022. gada sākumā veiktais "Mastercard" un Finanšu nozares asociācijas pētījums rāda, ka vairāk nekā trešdaļa Latvijas iedzīvotāju (38 %) internetā iepērkas vairākas reizes mēnesī. Turklāt, salīdzinot ar iepriekš veiktajām aptaujām, ir būtiski pieaudzis to respondentu īpatsvars, kuri internetā iepērkas vairākas reizes mēnesī. Ja 2020. gadā to darīja vēl tikai katrs piektais iedzīvotājs, tad 2022. gadā to jau dara katrs trešais.

JĀ maksājumiem ar karti!

Tirgus dinamiski attīstās, tāpēc e-komercijas spēlētājiem jāspēj apmierināt augošās klientu vajadzības un prasības. Viena no tādām ir maksājumu pieņemšana internetā ar norēķinu kartēm.
  • 39% pircēju min, ka, iegādājoties preces vai pakalpojumus internetā, dod priekšroku tieši maksāšanai ar norēķinu karti.
Karšu maksājumu lietotāji īpaši novērtē to, ka karšu izdevēju organizāciju, piemēram, "Mastercard" noteikumi paredz tiesības pircējam atgūt naudu, ja notikusi krāpšana un nav izdevies saņemt iegādāto preci vai pakalpojumu.

Lai spētu saviem klientiem nodrošināt apmaksas iespēju ar karti, tiešsaistes tirgotājiem jāapliecina interneta veikala mājaslapas atbilstība karšu shēmu izvirzītajām drošības prasībām. To izpilde nav tikai formalitāte, tā palīdz sakārtot tiešsaistes veikalā pieejamo informāciju un sniedz arī praktisku drošības garantiju abām pusēm.
 

Kas ir karšu shēma?

Karšu shēma ir maksājumu tīkls, kas pārvalda darījumus, maksājumu apstrādei izmantojot pasaulē zināmāko karšu izdevēju organizāciju debetkartes un kredītkartes, piemēram, "Mastercard". Karšu shēmas procesā galvenie dalībnieki ir kartes turētājs, izdevējbanka, tirgotājs un pieņēmējbanka. Šī shēma pārsūta kartes darījuma informāciju no pieņēmējbankas uz izdevējiestādi (no tirgotāja uz klientu), un tad maksājums tiek nosūtīts atpakaļ pieņēmējam, lai viņš to apstiprinātu.
 

Prasību izpilde – praktiska investīcija e-komercijā

Tieši bankas ir tās, kas veic klientu izpēti un novērtē, vai interneta veikals karšu izdevējorganizāciju noteiktās prasības ir ieviesis arī praktiski. Kad e-komercijas klients vēršas bankā ar vēlmi pieņemt kartes savā internetveikalā, pirms pakalpojuma pieslēgšanas attiecīgā banka pārskata uzņēmuma veikalu un pārliecinās, vai noteiktās prasības ir izpildītas. Karšu shēmu drošības prasības apkopo informāciju, kas tirgotājam jāsniedz saviem klientiem viegli saprotamā veidā. Tās attiecas uz interneta veikala komunikāciju, mājaslapas saturu un dizainu.
 
Tirgotājam sava interneta veikala mājaslapā jānorāda:
  • Uzņēmuma rekvizīti
  • Kontaktinformācija (pasta adrese, e-pasta adrese, telefona numurs)
  • Tirdzniecības vietas fiziskā atrašanās vieta vai juridiskā adrese, ja fiziskas tirdzniecības vietas nav
  • Pilns preču un/vai pakalpojumu apraksts
  • Preču/pakalpojumu piegādes noteikumi un nosacījumi
  • Preču atdošanas / naudas atmaksas un pasūtījuma atcelšanas politika
  • Personas datu apstrādes politika
  • Strīdu risināšanas noteikumi
  • Izmantojamie datu pārraides drošības protokoli
  • Tirdzniecības zīme, norādot uz karšu pieņemšanu (piemēram, "Mastercard")
  • Pirms pirkuma apmaksas, klients iepazīstas un atzīmē piekrišanu visiem noteikumiem (tā saucamais "checkbox")
  • Maksājuma apliecinājums pēc pirkuma veikšanas:
- apliecinājums nav rediģējams
- apliecinājums ir izdrukājams vai nosūtāms uz e-pastu

Valdis Vaišļa, "Swedbank" Naudas pārvaldības daļas vadītājs skaidro:

"Karšu shēmu drošības prasību ieviešana ir obligāta prasība, kas tirgotājam sniedz praktisku pievienoto vērtību. Kritēriji palīdz tirgotājam sakārtot interneta veikalu tā, lai maksātājs tur justos droši un atrastu atbildes uz svarīgiem jautājumiem pirms un pēc pirkuma veikšanas. Šāda informācija var ietvert iespējamās apmaksas metodes, piegādes nosacījumus un aprakstu par "pēcservisa" iespējām. Katram e-veikala īpašniekam ir jāiztēlojas sevi kā pircēju un jānovērtē savs interneta veikals, izejot cauri visiem soļiem – no pirmā lapas apmeklējuma līdz solim, kad regulārais pircējs varētu atgriezties veikt atkārtotu pirkumu vai uzdot papildu jautājumus par preces atpakaļatdošanu, garantijas nosacījumiem vai naudas līdzekļu atmaksu. Drošības prasību izpilde palīdz izvairīties no zaudētiem klientiem un naudas atmaksas pieprasījumiem, kā arī prasību ieviešana vairo e-veikala uzticamību. Tā noteikti ir praktiska investīcija ikviena tiešsaistes veikala izveidē un attīstībā."

Kā veicas Latvijas e-komercijas spēlētājiem?

Eksperti atzīst, ka Latvijas interneta veikalu saimniekiem mājaslapas atbilstības izpilde mēdz radīt arī galvassāpes, īpaši, ja uzņēmējs ir bez iepriekšējas pieredzes e-komercijā. Tomēr, sadarbojoties ar banku, tas ir veiksmīgi īstenojams īsā laikā.
 
Elīna Novada, "Svaigi.lv" interneta veikala īpašniece dalās ar sava uzņēmuma pieredzes stāstu:
 
"Mūsdienu pircējs gaida, ka interneta veikalā būs pieejamas vairākas norēķinu iespējas, tostarp arī maksājumi ar karti. Vēlamies, lai Svaigi.lv pircēji katrā pasūtījuma reizē var izvēlēties sev piemērotāko maksājuma metodi, tāpēc ejam līdzi laikam un strādājam pie karšu maksājumu ieviešanas. Gadu gaitā tehnoloģiski ir attīstījušies arī norēķinu pakalpojumu sniedzēji, padarot karšu maksājumu ieviešanas procesu mazajiem uzņēmumiem pieejamāku.
 
Mūsu darbs un komunikācija ir bijusi atbildīga un caurskatāma no uzņēmuma pirmās darbības dienas, tāpēc nav bijušas grūtības izpildīt kādu no maksājumu ieviešanas prasībām. Svaigi.lv interneta veikals ir sakārtots atbilstoši normatīvo aktu regulējumam, atbildīgi izturamies pret visām iesaistītajām pusēm un sadarbības partneru prasībām. Darbojamies, lai dotu iespēju pircējiem pasūtīt labāko, kas Latvijas laukos audzis un sagatavots, tāpēc turpinām atbildīgi ieguldīt resursus un attīstīt "Svaigi.lv" servisu, lai tas būtu mūsdienīgs, ērts un drošs izmantošanai pircējiem."
Šobrīd vienotus mājaslapas atbilstības kritērijus nosaka lielās karšu izdevējorganizācijas. Tomēr jāatzīmē, ka par katru maksāšanas metodes pieslēgšanu ir atbildīga attiecīgā finanšu institūcija – bankas pēc saviem ieskatiem izvirza pamatprasības tiešsaistes komersantu mājaslapām, kas pēc būtības ir ārkārtīgi līdzīgas iepriekš minētajām. Tāpēc tās ir vērts ņemt par pamatu jebkura interneta veikala sakārtošanai, lai arī kādas maksājumu metodes tas piedāvā.
 
  • Materiāls tapis projekta "#viedpircējs" ietvaros sadarbībā ar "Mastercard" un Finanšu nozares asociāciju.
  • Uzzini vairāk par projektu: #viedpircēja vēstniecība - DELFI.
Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?