25. sep, 2018

Jau 25 gadus biznesā ar visu sirdi: ģimenes uzņēmuma “Gemoss” stāsts

„Katra uzņēmuma ceļš ir atšķirīgs, un veiksme tajā ir tikai viena, no tevis diezgan neatkarīga sastāvdaļa. Taču patika pret to, ko dari, un pateicība par to, ka sanāk, – tās ir sajūtas, ar kurām katru dienu nāku uz darbu,” saka „Gemoss” vadītāja Ieva Treija. Šovasar uzņēmums nosvinēja 25 gadu jubileju.

Viena no “Gemosa” panākumu atslēgām noteikti ir ģimeniskuma kods, kas ielikts uzņēmuma būtībā jau kopš pirmsākumiem. 1993. gadā, kad Ieva un Sandro Treiji sāka biznesu, viņu birojs atradās privātmājas otrajā stāvā. Īpašs ir arī stāsts par to, kā radies uzņēmuma nosaukums, – reiz ģimene apmeklējusi zooloģisko dārzu un mazais dēlēns Rihards, rādot uz nīlzirgu, ko pieaugušie sauca par begemotu, pateica šo brīnišķīgo vārdu – gemoss.

Tobrīd viņš vēl nenojauta, ka pēc daudziem gadiem strādās “Gemosā”. Lai arī šobrīd ceļi Rihardu aizveduši tālāk, viņa māsu Maiju ar vīru tie savukārt atgriezuši atpakaļ Latvijā.

Sajutuši ģimenes uzņēmuma vērtību, abi šobrīd gādā par tā mājaslapas un internetveikala attīstību, kā arī veic finanšu analīzi.

No maza ģimenes uzņēmuma ar diviem darbiniekiem “Gemoss” 25 gadu laikā kļuvis par ļoti spēcīgu vairumtirdzniecības uzņēmumu Latvijā. Šobrīd tajā strādā 190 darbinieku, un tas ir viens no lielākajiem bāru un restorānu preču piegādātājiem visā Baltijā, kā arī plašā sortimentā importē un fasē riekstus un žāvētos augļus un tirgo maizes un konditorejas izejvielas.

Uzņēmuma ražotie rieksti un žāvētie augļi ir pazīstami Latvijā zem zīmoliem “Zelta Rieksts” un “Dienas Deva”. Tiek attīstītas jaunas modernu produktu līnijas, tādas kā “Just Nature” un “Cake&Bake”. Pakalpojumu klāstā uzņēmums atpazīstams ar trauku nomu, iekārtu servisu un kafijas studiju.

“Esmu ļoti laimīga, ka savulaik uzsākām biznesu, jo tas man ir ne tikai nodrošinājis piepildītu un ļoti interesantu dzīvi – es no tā arī uzlādējos. "

"Var jau lasīt grāmatas par to, kā vadīt uzņēmumu, bet, ja nevadīsi to ar sirdi, nav lielu cerību izveidot veiksmīgu biznesu. Taču vienlaikus nedrīkst nefokusēties un izplūst – ir jābūt gan mērķim, gan vīzijai, gan veiksmīgai sadarbībai ar klientu, izpratnei par to, kas vajadzīgs. Mūsdienās daudzi sastāda biznesa plānu, bet pēc laika pārdod uzņēmumu vai paiet malā. Tas nav stāsts par mani. Šis uzņēmums nekad nav bijis aprēķina pasākums. Es mīlu to, ko daru, un tas ir atslēgas vārds.”

10 iedvesmojošas atziņas

  • Veiksme kombinējas ar darbu.“Dažkārt jauni cilvēki mēdz jautāt, vai mums bija biznesa plāns. Taču tajos laikos visi, arī mēs, pēc izglītības pārtikas tehnologi, bijām iesācēji. Nezinājām, kas ir uzņēmējdarbība, un visas zināšanas ieguvām pieredzē. Uz mūsu uzņēmumu varu attiecināt Imanta Ziedoņa teikto, ka svarīgas ir divas lietas – griba un providence. Griba nāk no manis un mūsu cilvēkiem, providence – no augšas, un tā ar savu labvēlību mūs pavadījusi visu laiku. Vienmēr esmu jutusi augstāku varu, kas palīdzējusi satikties ar vajadzīgajiem cilvēkiem un nonākt īstajā laikā un vietā. Nevajadzētu pārvērtēt savas spējas un domāt, ka viss atkarīgs tikai no tevis. Ne jau visi klienti un sadarbības partneri ir atrasti, daudzi ir uzmeklējuši mūs,” atzīst Ieva. “Starta pozīcijas tolaik un šodien ir nesalīdzināmas, jo tagad iesācējiem ir pieejams dažāda veida atbalsts un iespējas iegūt finansējumu, taču, ja tu nestrādāsi, nekas nenotiks! Man patīk teiciens: “Es ļoti ticu veiksmei – jo vairāk strādāju, jo vairāk pamanu, cik ļoti veiksmīgs esmu.”
  • Būt gatavam pavērsieniem. Vēl pirms biznesa uzsākšanas Ieva ar vīru mēģinājuši attīstīt vairākas idejas kopā ar kādu vācu uzņēmēju, kurš nemitīgi apauga ar jaunām idejām, neko īsti nenovedot līdz galam, tāpēc ģimene atteicās no sadarbības. “Mums palīdzēja svešvalodu zināšanas, kas pavēra daudzas durvis komunikācijai ar cilvēkiem ārzemēs. Ielikām sludinājumus vācu biznesa žurnālos, piedāvājot Latvijas izstrādājumus ārzemēs, bet sanāca otrādi – mums piedāvāja nevis pirkt, bet pārdot. Piemēram, tā vietā, lai pārdotu Latvijā radītus oriģināladījumus, ieguvām iespēju iegādāties līdz tam neredzētus adāmadatu komplektus, kas momentā tika izpirkti. Tā vietā, lai pārdotu Latvijā izgatavotas sveces, pretī saņēmām katalogu ar lietām, kādu tolaik Latvijā nebija – sākot ar zobu bakstāmajiem, beidzot ar salmiņiem, bambusa iesmiem un dzimšanas dienas svecītēm,” stāsta Ieva.
  • Satikt īstos cilvēkus. “Reiz, kad braucu uz Vāciju, bijušais kursabiedrs, fabrikas “Laima” direktors man palūdza no Hamburgas atvest kakao pupiņu paraugu. Nonākuši tur, pajautājām, vai nav zināms kāds, kurš nodarbojas ar kokosriekstu skaidiņu tirdzniecību, jo “Laimā” bija ieplānota jauna produktu līnija ar šo izejvielu. Jau pēc stundas atradāmies nelielā vācu ģimenes ofisā, kur mūs laipni uzņēma. Drīz vien iegādājāmies pirmās divas tonnas kokosriekstu skaidiņu."

"Lai arī “Laima” nekad neuzsāka šī produkta ražošanu, bijām satikuši savus biznesa krustvecākus, kuri mūs mācīja un palīdzēja attīstīt biznesu, finansējot kredītlīnijas, kuras tolaik paši nebūtu varējuši atļauties.”

  • Reaģēt uz klientu vēlmēm. Ieva smejas – par vienīgo naudu bija iegādātas divas tonnas kokosriekstu skaidiņu, un nekas cits neatlika, kā sākt tās piedāvāt dažādām konditorejām. “Man brīžiem bija neērti, ka drīz vien visi veikalos nopērkamie konditorejas izstrādājumi bija apbērti ar kokosriekstu skaidiņām,” smejoties atklāj Ieva. “Sekojot klientu vēlmēm, uzņēmums attīstījās divos virzienos – no kokosriekstu skaidiņām, zemesriekstiem un rozīnēm līdz konditorejas izejvielām un pārtikai, savukārt zobu bakstāmie un salmiņi “apauga” ar šeikeriem un traukiem. Ar laiku abas nozares saaugušas kopā, kļūstot par kompāniju visiem, kas saistīti ar ēdināšanu, ražošanu un pārtiku. Uzņēmuma attīstība notika plūstoši – mācējām reaģēt uz situācijām, apmierinot klienta vajadzības. Jau no sākta gala esam bijuši uz klientu orientēta kompānija.”
  • Augt pakāpeniski, “nelēkt pāri galvai”. Uzņēmums audzis pakāpeniski, bez lieliem kredītiem. Darbinieki pieņemti pamazām, arī autotransports, iekārtas, telpas iegādātas pamazām. Visa nopelnītā nauda tika ieguldīta attīstībā. Pēc divu gadu darbības privātmājā, kur pagalmā cits pēc cita bija parādījušies konteineri un jaunā biznesa vajadzībām tika izmantota pat kaimiņa garāža un šķūnis, uzņēmums iegādājās 200 kvadrātmetru lielu ofisu. Vēlāk jau bija nepieciešams angārs, un laimīgā kārtā Mūkusalas ielas teritorijā, kur atrodas “Gemoss” veikals noliktava, pavērās iespēja attīstīties arvien plašākās telpās. Uzņēmumam ir vēl viens veikals Rīgā, viens Liepājā, un pirms pieciem gadiem tāds tika atvērts arī Tallinā.
  • Izaugsme ir jāplāno. “Dažkārt esmu domājusi, kā būtu, ja mēs būtu vairāk riskējuši uzņēmējdarbībā un uzsākuši straujāku attīstību, ņemot kredītus. Iespējams, šobrīd mums Latvijā jau būtu par šauru. Mums ir izveidojusies ļoti laba sadarbība ar “Swedbank”, kuru izvēlējāmies kā drošu sadarbības partneri, kas nāk ar dažāda veida iniciatīvām un piedāvājumiem. Ir bijuši periodi, kad esam varējuši iztikt bez kredītlīnijas, taču, tā kā visu laiku kaut ko būvējam, izmantojam “Swedbank” kredītlīnijas priekšrocības. Jo uzņēmums nevar apstāties – nedrīkst neparedzēt izaugsmi.”

  • Laikus ieviest progresīvas metodes. “Visu laiku jābūt izaicinājumiem, un internetveikalu uzskatu par lielāko,” norāda Ieva. “Digitālā vide nav tik vienkārša, kā izskatās. Šo ideju attīstām jau diezgan ilgi, taču ceram radīt veikalu, par kuru pašiem prieks un kas atbilst tirgus prasībām. Jaunāko laiku teiciens ir: “Ne tikai lielas zivis apēd mazas, bet arī ātras apēd lēnas”. Esam liels uzņēmums, taču mums vēl jāpiestrādā pie ātruma. Bija laiks, kad pārāk uzticējos mūsu spēkiem un resursiem, un, iespējams, kompānijā vajadzēja ātrāk ieviest progresīvākas metodes.”
  • Saskatīt jēgu neveiksmē. Izņemot vienu krīzes posmu 2008. gadā, “Gemoss” ir nemitīgi audzis gan apgrozījuma, gan cilvēku skaita ziņā. “Man tolaik bija pilnīgi skaidrs, ka tālāk vairs tā nevar turpināties, un savā ziņā biju priecīga par šo atkritienu, jo uzņēmums varēja attīrīties un pārciest šo periodu ekonomiskākā režīmā,” atzīst Ieva. “Bija laiks, kad kopā ar kompanjoniem mēģinājām veidot uzņēmējdarbību Krievijā, bet šie eksperimenti nebija veiksmīgi. Taču arī tā ir mācība!"

"Nedrīkst nedarīt, lai nekļūdītos, jo iespējas ir jāpārbauda.”

  • Svarīgs komandas spēks. “Ja esi guvis panākumus, ir svarīgi nekļūt augstprātīgam, jo vienmēr jāsaprot, ka sasniegumi nekad nav viena cilvēka, bet gan komandas nopelns. Mūsu uzņēmumā strādā vairāk nekā divdesmit ilggadēji darbinieki, un, lai gan visvairāk balstos uz X paaudzes darbiniekiem – cilvēkiem vecumā no 35 līdz 50 gadiem, kuriem ir vajadzība pēc stabilitātes un vērtībām, – jābūt atvērtiem arī pārmaiņām un uzņēmuma attīstībā jāiesaista jauni, talantīgi cilvēki.”
  • Ar prieku un vieglumu. “Biznesu veidoju, tāpat kā dzīvoju – ar prieka un viegluma sajūtu! Sadarbībai ar klientiem jābūt vieglai un ātrai. Protams, ne vienmēr ir viegli – arī Ziedonis teicis, ka “grūti ir vieglam būt”, – taču cenšos sniegt šo prieka devu arī citiem, tāpēc 25 gadu jubilejas ietvaros saviem klientiem sarīkojām vērienīgu festivālu „Meet&Greet”, kur pulcinājām 40 piegādātājus. Gan attiecībās ar darbiniekiem, gan attiecībās ar klientiem ir svarīgi dzīvot pēc šāda principa: “Daži atcerēsies, ko tu teici. Daži atcerēsies, ko darīji. Bet visbiežāk atcerēsies, kādas sajūtas tu radīji.”
Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?