17. dec, 2019

“KAMI Gifts”: dāvanas ar garšu

SIA “KAMI” darbojas īpašā nišā – saiņo Ziemassvētku dāvanas. Jau devīto gadu – saldumu paciņas bērniem un otro gadu – arī korporatīvās dāvanas. Zīmola apsolījums ir “KAMI Gifts with taste” – ar garšu veidotas dāvanas –, un arvien augošais klientu skaits apliecina, ka tās patiesi tādas ir. Par uzņēmuma veiksmīgo attīstību stāsta tā īpašniece Kamila Guseinova.

Pēc klientu pieprasījuma

Kamila ir beigusi Latvijas Universitātes Biznesa, vadības un ekonomikas fakultāti studiju programmā “Finanšu menedžments un finanšu sektora vadība”. “Agrāk strādāju uzņēmumā, kas nodarbojās ar korporatīvo dāvanu izgatavošanu individuāliem klientiem,” viņa stāsta. “Tad izlēmu uzsākt pati savu uzņēmējdarbību, bet kādu laiku vēl meklēju savu īsto virzienu. Taču man joprojām turpināja zvanīt bijušie klienti un taujāt pēc dāvanām. Tad sapratu: biznesā taču galvenais ir klienti, un, ja reiz klienti paši nāk pie tevis, vienkārši turpini darīt šo lietu!

Sāku ar Ziemassvētku saldumu paciņu veidošanu bērniem. Pirmais gads bija traks: darbu sāku īsi pirms svētkiem, pati gan pieņēmu pasūtījumus, gan saiņoju dāvanas, gan kārtoju grāmatvedību... Otrajā man jau bija pieredze, sāku ātrāk, izveidoju vairākus iepakojumu veidus, pieņēmu palīgus. Tā katru gadu – aizvien vairāk, labāk, dažādāk. Un tad jau mūsu dāvanu produkciju sāka iepirkt citi uzņēmumi, lai pārdotu tālāk. Tas uzreiz iezīmēja lielu lēcienu apgrozījuma ziņā.”

Pa šiem gadiem “KAMI Gifts” ir izveidojusies ļoti laba sadarbība ar fabriku “Laima”. “Varam sacīt, ka svētku laikā darbojamies kā viņu labā roka,” pasmaida Kamila. Vienas Ziemassvētku sezonas laikā “KAMI Gifts” saldumu paciņās sasaiņo ap 30–40 tonnām Laimas konfekšu, bet tas nebūt nav viss paciņās iekļauto saldumu un našķu sortiments.

Unikālas dāvanas dažādām gaumēm

“KAMI Gifts” lielākie klienti ir pašvaldības, valsts un privātā sektora uzņēmumi un organizācijas. Pirms gada uzņēmums spēra soli jaunā teritorijā, pēc ilggadējo klientu lūguma sākot saiņot arī korporatīvās dāvanas. “Tas notika tā ļoti dabiski. Izmēģinājām un sapratām, ka šī lieta cilvēkiem ir vajadzīga,” saka Kamila.

Kādi ir “KAMI Gifts” trumpji, salīdzinot ar konkurentiem? “Tie, kas piedāvā bērnu un korporatīvās Ziemassvētku dāvanas, pārsvarā ir paši saldumu vai dzērienu ražotāji, kas dāvina tikai savu produkciju. Savukārt mēs vienā dāvanā apkopojam vairāku ražotāju produktu izlasi, līdz ar to tās ir interesantākas,” stāsta Kamila.

Bērnu paciņās tiek likti tikai Latvijā ražoti saldumi, bet korporatīvajās dāvanās jau tiek komplektēti izmeklēti gardumi gan no pašmāju, gan dažādu Eiropas valstu ražotājiem: Latvijas cidoniju un dzērveņu sukādes, vīni no Francijas un Portugāles, grauzdētas mandeles no Itālijas, izsmalcināti džemi un ievārījumi no Anglijas, īpaši grauzdēta kafija, ekskluzīvas pastētes, dažādu veidu piparkūkas un vēl, un vēl...

“KAMI Gifts” šādi veido gan Ziemassvētku dāvanu grozus komandai, gan elegantas dāvanas individuāliem klientiem un sadarbības partneriem. To saturu un dizainu katrs var izvēlēties pēc produktu katalogiem, papildus izmantojot arī iespēju personalizēt dāvanu ar kartīti, lentīti vai uzlīmi ar sava uzņēmuma logo. “Mums ir ļoti svarīgi, lai dāvana būtu gan garda, gan arī skaista un sagādātu prieku gan dāvinātājiem, gan saņēmējiem,” teic Kamila. “Un ir milzu gandarījums, ja klients pēc tam atsūta vēstuli ar vārdiem: “Paldies, mums viss ļoti patika!”

Svarīga ik detaļa

“Ceļš pie korporatīvās dāvanas ir garš, taču ļoti interesants” atzīst Kamila. Pati dāvanu saiņošana sākas septembrī–oktobrī, sagatavošanās darbi – jau vasaras sākumā, bet jaunas idejas tiek meklētas augu gadu. “Jau janvārī došos uz pārtikas produktu izstādi Vācijā, kur sākšu meklēt jaunus produktus nākamo Ziemassvētku dāvanām. Tāpat katru gadu paši pēc sava dizaina pasūtām ražotājam jaunu iepakojumu. Domājam par katru detaļu. Piemēram, sākumā dāvanu pārsiešanai izmantojām vietējā tirgū pieejamās plastikāta lentītes, bet to kvalitāte mūs neapmierināja. Sākām meklēt alternatīvas un atradām lielu uzņēmumu Ķīnā, kas ražo kvalitatīvas dāvanu lentes un pušķus. Nu jau esam kļuvuši par tā produkcijas oficiālo izplatītāju Latvijā, un to no mums pērk arī citi. Tas ir liels solis mūsu attīstībā, un arī te es saskatu biznesa potenciālu,” stāsta Kamila.

Cita Ķīnas kompānija uzņēmumam ražo īpašas dāvanu kārbas. “Latvijā ir tikai daži izplatīti standarti, bet man gribējās ko tādu, kā nav citiem. Jā, tas prasa laika un finanšu ieguldījumus un saistās ar zināmiem riskiem, bet padara mūsu produktu īpašu, un tā mēs spējam piesaistīt arvien vairāk klientu,” Kamila atzīst.

Ziemassvētku specvienība

“KAMI Gifts” darbība līdz šim bijusi izteikti sezonāla. Gada klusajā laikā uzņēmumā darbojas tikai pati Kamila. Karstākais darba laiks, kad vajadzīgas papildu darbarokas, ir tikai gada trīs pēdējie mēneši. “Pieturos pie principa “labāk mazāk, bet efektīvāk” – lieki neturēt darbiniekus štatā, bet visu optimāli saplānot, noalgot vajadzīgo cilvēku skaitu uz vajadzīgo laiku un elastīgi izmantot ārpakalpojumus. Un, protams, ir ļoti svarīgi atrast īstos cilvēkus, jo viens labs darbinieks var izdarīt vairāk nekā divi ne tik labi. Mūsu ir maz, bet strādājam superefektīvi, kā īsta Ziemassvētku specvienība,” ar lepnumu saka Kamila.

Tas, protams, saistās arī ar zināmiem izaicinājumiem, jo “specvienība”, kas sāk darbu oktobrī un beidz 31. decembrī, ik gadu jākomplektē no jauna. Un ir svarīgi, lai mazais kolektīvs darbotos kā vienota komanda, jo darbs ir ļoti intensīvs: pirms Ziemassvētkiem īsā laikā ir jāsasaiņo un ar pārvadātājkompāniju starpniecību jānosūta dāvanas vairākiem tūkstošiem klientu.

Pērn to bija vairāk nekā 7 890, šogad būs vēl vairāk: “KAMI Gifts” klientu skaits ik gadu pieaug par vairāk nekā 10%.

Arī plašākas telpas uzņēmums iepriekš noīrēja tikai uz Ziemassvētku laiku, bet tagad ir izšķīries par pastāvīgu noliktavas telpu īri. “Mūsu klienti lūdz, lai gatavojam dāvanas arī citiem svētkiem, un pašlaik izstrādājam stratēģiju, kā izlīdzināt savu darbību gada griezumā,” atklāj Kamila.

Finansējums attīstībai

Šoruden uzņēmums izmantojis iespēju iegūt Swedbank finansējumu apgrozāmajiem līdzekļiem ar Eiropas Savienības Nodarbinātības un sociālās inovācijas programmas (EaSi) mikrofinansēšanas garantiju.

“Pārtikas izstādē Berlīnē šogad atradu ļoti interesantus produktus, taču no ražotājiem Francijā, Spānijā tos var iegādāties tikai ar priekšapmaksu. Tik lielu brīvo naudas līdzekļu mums nebija, tāpēc nolēmu apjautāties par finansējuma iespējām Swedbank. Bankas darbinieki bija ļoti pretimnākoši, turklāt piedāvāja iespēju izmantot EaSi galvojumu, kas garantē samazinātu procentlikmi. Par to man īpašs prieks, jo tas mums kā mazajiem uzņēmējiem ir ļoti svarīgi. Vēl biju patīkami pārsteigta par to, cik ātri un viegli viss notika: nekur nevajadzēja doties, visas formalitātes varējām nokārtot elektroniski, un no pieteikuma iesniegšanas brīža līdz naudai uzņēmuma kontā nepagāja pat nedēļa. Pēc šīs pieredzes varu teikt, ka mana lojalitāte bankai ir tikai pieaugusi,” saka Kamila, piebilstot: “Mums noteikti runāja par labu tas, ka jau no sākta gala esam Swedbank klienti, tāpat mūsu stabilais finanšu stāvoklis un ikgadējais apgrozījuma paieaugums.”

8 pieredzē smeltas atziņas

Kopumā jau vairāk nekā desmit gadu ilgā pieredze uzņēmējdarbībā Kamilai ļāvusi izdarīt savus secinājumus.

  • Atrod tie, kas dara. Uzsākot savu uzņēmējdarbību, mani, kā jau visus, nodarbināja jautājums, kā atrast savu īsto lietu. Taču pirmais, ko sapratu, – ja tu vēl nezini, ko gribi, labāk daudz nedomā, bet sāc kaut ko darīt. Ja rodas iespēja, ķer to ciet! Jo viena lieta aizvedīs pie nākamās, nākamā – vēl pie nākamās, un tieši tā tu pamazām nonāksi pie savas sirdslietas, pamatbiznesa.
  • Nav jāizgudro jaunas lietas – var uzlabot esošās. Mūsdienu pasaulē ir gandrīz neiespējami izgudrot ko jaunu, un daudzi veido savu biznesu, izvēloties kādu pamatlietu un to uzlabojot. Kad mēs sākām, mani neapmierināja tas dāvanu piedāvājums, kas tobrīd bija tirgū. Es paņēmu šo pamatu – dāvanu – un uzlaboju to pēc saviem ieskatiem. Un cilvēki to novērtēja.
  • Kļūdas – tas ir normāli. No tām nevajag baidīties un par tām nevajag sev pārmest. Jo kļūdas mums parāda to, kas bijis neefektīvs un ko nākamreiz vajadzētu izdarīt labāk. Pat slikta atsauksme no klienta – tas ir labi, jo tā var palīdzēt uzlabot kādu posmu un panākt labāku rezultātu.
  • Darbus vajag deleģēt. Man, kā jau tipiskam mazajam uzņēmējam, sākumā bija posms, kad šķita: es visu varēšu izdarīt pati. Bet, laikam ejot, sāku arvien vairāk un vairāk darbu deleģēt, jo saprotu, ka mans galvenais uzdevums ir – būt atbildīgai par uzņēmuma attīstību. Tagad, pieņemot darbiniekus, izvērtēju, vai viņi spēs pietiekami labi veikt savu darbu, lai es varētu veikt savējo un mēs kopā varētu radīt vislabāko produktu.
  • Ir jābūt pašrefleksijai. Es vienmēr vērtēju, ko es daru, kā man tas sanāk un vai es gribu un varu to darīt tālāk. Ja kaut ko neizdaru par visiem simt procentiem, tad deleģēju to uz āru. Katra gada noslēgumā izvērtēju, kādas kļūdas pieļautas un ko vajadzētu uzlabot. Tas man palīdz gan saprast pašai sevi, gan uzlabot biznesa procesus.
  • Kopā varam vairāk. Mēs esam varējuši tik veiksmīgi attīstīties, pateicoties tam, ka mums veidojusies tik laba sadarbība ar pārtikas produktu un iepakojuma ražotājiem. Tā sniedz pievilcīgāku rezultātu galapatērētājam un uzlabo gan mūsu, gan ražotāju apgrozījumu. Kopā mēs varam sasniegt vairāk – īpaši, ja vēlamies būt konkurētspējīgi Eiropas un pasaules tirgū.
  • Ir svarīgi nezaudēt fokusu. Mūsdienās visapkārt ir ļoti daudz kā tāda, kas novirza uzmanību no galvenā mērķa. Bet es sev visu laiku atgādinu: kur ir tavs fokuss, tur ir tava enerģija, un šai virzienā tu arī attīstīsies. Pat ūdens spēj sašķelt akmeni, ja nemainīgi pil vienā vietā, – vajadzīgs tikai laiks.
  • Robežu nav! Ikdienā sastopu daudzus, kas brīnās: “Dāvanu saiņošana? Kas gan tas par biznesu!” Bet esmu papētījusi pasaules pieredzi un esmu pārliecināta, ka šis mums ir tikai sākums. Ir tāds angļu teiciens – “The sky is not the limit”, un es nudien neredzu robežas, tikai iespējas! Mums taču ir atvērta visa pasaule: viens zvans – un es varu runāt ar ražotāju Ķīnā, Francijā vai Spānijā. Tāpat arī klienti man var būt jebkurā citā valstī.
Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?