Raksta attēls

Kas ir Latvijas uzņēmēja veiksmes pamatā?

Ja varētu izvēlēties vienu sakāmvārdu par Latvijas uzņēmējiem, vispiemērotākais būtu “mazs cinītis gāž lielu vezumu”, liecina diskusijas “Latvijas uzņēmēju gēns – iedvesmas stāsti” skatītāju balsojums, kas notika Uzņēmēju pieredzes dienu un Vispasaules uzņēmējdarbības nedēļas (World Entrepreneurship Week) ietvaros. Tieši spēja atrast sava produkta nišu un pircējus pārsteigt ar teicamu kvalitāti ir bijusi veiksmes pamatā daudziem Latvijas uzņēmumiem, kas sevi pārliecinoši pieteikuši eksportā.

Kā šobrīd sokas Latvijas uzņēmējiem?

Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie dati liecina, ka Latvijas uzņēmumi turpina pelnīt arī pandēmijas laikā, lai gan ne visiem veicas vienādi. 2021. gada pirmajā pusē vislabāko rentabilitāti uzrāda privātā sektora uzņēmumi tādās nozares kā veselība, izglītība, kā arī informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) joma. Savukārt ar pandēmiju saistīto ierobežojumu dēļ grūtāk veicies tādām nozarēm kā māksla, izmitināšanas un ēdināšanas, kā arī transporta pakalpojumi. “Tomēr vidējā uzņēmuma ienesīgums joprojām ir pozitīvs."

"To nodrošina spēcīgais pieprasījums, īpaši – eksporta tirgos, kā arī uzņēmumu spēja celt pārdošanas cenu saviem produktiem un pakalpojumiem. Taču ir skaidrs, ka uzņēmējiem jāturpina paaugstināt arī sava pievienotā vērtība, lai nemazinātu jaudu eksporta tirgos un nostiprinātu ne tikai sava zīmola, bet arī Latvijas kā ražotājvalsts atpazīstamību,” uzsvēra Swedbank Komunikācijas un ilgtspējas pārvaldes vadītāja Lolita Stašāne.

Viens no galvenajiem Latvijas ekonomikas balstiem šobrīd ir augošie eksporta rādītāji, kas galvenokārt skaidrojami ar cenu, bet mazāk - apjomu kāpumu. Tāpat vērojams, ka ražotāji ir “ieguvuši imunitāti”, savukārt pakalpojumu sniedzēji un tirdzniecības sektors turpina ciest no pandēmijas “viļņiem”.

“Šobrīd Latvijas uzņēmēji daudz eksportē, tomēr, ja mēs vēlamies labklājības ziņā noķert Rietumeiropu – mums jāskrien citiem pa priekšu. Ja attīstīsimies vienā tempā, mums vajadzēs daudzus gadu desmitus, lai pietuvotos Rietumeiropas ātrumam. Tāpēc vienīgais veids, kā to mainīt, ir radīt augstas kvalitātes un pievienotās vērtības produktus un pakalpojumus, un to darīt caur inovāciju atbalsta instrumentiem,” saka Kaspars Rožkalns, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) direktors.

Kanalizācijas sistēmu un attīrīšanas iekārtu ražotāja un eksportētāja SIA “Virte tehnoloģijas” valdes loceklis Kaspars Mežapuķe dalās ar pieredzi sava produkta virzīšanā starptautiskajos tirgos: “Kad nonācām pie secinājuma, ka Latvijas tirgus ir par mazu, mums bija divi varianti – palikt savā līmenī vai arī turpināt attīstīties. Tas bija neizbēgami, ka sākām eksportēt uz Eiropu un Skandināviju.” SIA “Virte tehnoloģijas” bijusi arī veiksmīga sadarbība ar LIAA, palielinot uzņēmuma konkurētspēju un izstrādājot atsevišķas komponentes attīrīšanas iekārtām, lai produktu saražotu lētāk, nezaudējot tā kvalitāti. 

Īstā biznesa niša –  katra veiksmīga uzņēmuma gēnā

Veidot savu uzņēmumu Latvijas iedzīvotājus galvenokārt motivē vēlme strādāt sev pašam un noteikt sava uzņēmuma attīstību. Kā otrais spēcīgākais impulss ir vēlme darīt to, kas patiešām patīk, liecina Swedbank jaundibināto uzņēmumu aptauja (aprīlis/maijs, 2021. Ar aptaujas rezultātiem aicinām iepazīties šeit). Diskusijas laikā izskan, ka nozīmīgākais faktors sava uzņēmuma  izaugsmei, ir tieši spēja atrast īsto biznesa ideju un nišu, ko varētu veiksmīgi attīstīt gan vietējā, gan ārvalstu tirgos. 

Andris Rubīns, reklāmas aģentūras “NORD DDB Riga” partneris, Latvijas Eksportētāju Asociācijas “The Red Jackets” valdes loceklis pauž, ka Latvijas uzņēmēju izaugsmi mēdz kavēt pamatā emocionālie un psiholoģiskie šķēršļi. Taču, viņaprāt, robežu nav, par piemēru minot Latvijas “vienradzi” uzņēmumu “Printful”.

Viņš arī diskusijā iezīmē, cik svarīgi ir atrast īsto nišu. Galvenais ir sākumā izcīnīt pasaulē dominējošu pozīciju šaurā nišā, kas lieliem spēlētājiem nešķiet tik interesanta vai nav tikusi pamanīta. A. Rubīns aicina neiet uzreiz cīņā pret “Apple” vai “Nike” – prātīgāk būtu virzīties soli pa solim, atrast savu lauciņu un tajā darboties labāk par citiem.

“Līdzīgi kā uzņēmums “Azeron”, kas pirmie uztaisīja patiešām ērtu datorspēļu kontrolieri kreiļiem. Tā kā šādi produkti pasaulē līdz tam nebija pietiekami labi attīstīti, uzņēmums iemantoja savu klientu mīlestību un uzticību. Iegūstot atpazīstamību, uzņēmums varēja attīstīt arī citus produktus, piemēram, datorspēles papildinošas ierīces arī labročiem,” teica Andris Rubīns. Kā veiksmīgu piemēru viņš min arī Latvijas zīmolu "Blindsave", kas attīstījās šķietami šaurā nišā, ražojot florbola vārtsargu ekipējumu, kļuva par pasaules līderi. Tas uzņēmumam ļāva uzņemt apgriezienus, un ar laiku "Blindsave" sāka piedāvāt arī futbola un basketbola aizsargtērpus.

Biznesa nišas, kurām ir lielākais potenciāls, lai  radītu pasaules līmeņa pakalpojumus un produktus ir bioekonomika, biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, biofarmācija un biotehnoloģijas, viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas, viedā enerģētika, kā arī IKT – uzsvēra LIAA vadītājs. Viņš arī norāda: “Grūtākais ir spēt savienot mūsu klasisko eksportētāju nišas ar zinātni un vedināt viņus inovāciju virzienā.”

Aicinām skatīties pilnu diskusijas ierakstu šeit.