4. okt, 2022

Ar e-komercijas pakalpojumu iekarot pasaules tirgu - “Magebit” pieredzes stāsts

Mums ir daudz veiksmes stāstu un Latvijas uzņēmums Magebit, kas nodrošina e-komercijas risinājumus, ir viens no tiem.

Uzņēmumu SIA “IDT Media” jeb labāk zināmu kā Latvijas e-komercijas informācijas tehnoloģiju risinājumu izstrādātājuMagebit dibināja divi aizrautīgi programmētāji Artūrs Krūze un Kristaps Rjabovs. Lai gan sākotnēji abi dibinātāji bija arī vienīgie uzņēmuma darbinieki, nepilnu 10 gadu laikā “Magebit” attīstījies līdz teju 100 cilvēku lielai komandai, piedāvājot e-komercijas pakalpojumus atpazīstamiem zīmoliem gan Latvijā, gan ārvalstīs. Par uzņēmuma pieredzi eksporta tirgū un sava uzņēmuma paplašināšanu līdz pilna cikla e-komercijas pakalpojuma sniedzējam dalās “Magebit” izpilddirektors Artūrs Krūze.

Apmierinātu klientu atsauksmes - panākumu atslēga

Kā uzsver Artūrs, izvēle, kādu pakalpojumu piedāvāt klientiem, bija pašsaprotama:

“Sākotnēji piedāvājām to, ko paši mācējām. Mums bija specifiskas prasmes - programmēšana uz Magento platformas un pieredze Magento interneta veikalu izstrādē. Bijām arī sertificēti Magento programmētāji, tāpēc meklējām klientus, kam nepieciešami tieši šīs platformas programmētāji. Kad bijām uzkrājuši vairākas labas atsauksmes, atrast jaunus klientus kļuva jau nedaudz vieglāk.”

Jau no “Magebit” darbības pirmās dienas uzņēmēji klientus meklēja globāli, tāpēc kā nozīmīgāko jaunu klientu uzrunāšanā uzsver nemainīgu kvalitāti un iepriekšējo pakalpojumu saņēmēju atsauksmes.

“Sākotnēji klientus atrast bija grūtāk, jo pasaulē konkurence starp programmētājiem ir liela. Īpaši, ja sākotnēji par tevi nav pieejamas citu klientu atsauksmes, kā arī cenas ziņā nevari konkurēt ar programmētājiem no Austrumiem (piemēram, Indijas), kur pakalpojuma izmaksas ir krietni lētākas. Tad nu iesākumā mums nācās strādāt "pa lēto", uzkrāt labas atsauksmes un dabūt klientus tik apmierinātus, lai tie nekautrētos mūs ieteikt saviem draugiem un paziņām.”

Šobrīd uzņēmuma pakalpojumu klāsts ir mainījies, programmēšanu piedāvājot tikai kā vienu no posmiem e-komercijas atbalstam klientiem. Pašreiz “Magebit” piedāvā teju visu, kas nepieciešams interneta veikalu īpašniekam - stratēģiju, dizainu, izstrādi, drošības auditus, uzlabojumus, infrastruktūru, SEO, mārketingu u.c.

 Uzņēmuma dibinātāji Kristaps Rjabovs un Artūrs Krūze

Audzēt jaudu un bruģēt ceļu pie “Fortune 500”

“Magebit” savu artavu sniedzis arī pasaules “milžiem”, kurus varam atrast “Fortune 500” jeb Amerikas lielāko uzņēmumu sarakstā, taču, kā uzsver Artūrs, pirms skatīties uz lielajiem tirgus spēlētājiem, sava reputācija un kvalitāte jāaudzē pakāpeniski.

“Piesaistīt "Fortune 500" uzņēmuma uzmanību nav vienkārši. Var strādāt ar "Google" SEO, meklēt reklāmas iespējas, taču pats galvenais ir kvalitāte un pieredze, bez kuras lielie uzņēmumi nopietnās sarunās neielaižas. Un šī pieredze ir jāaudzē, vispirms ar mazu uzņēmumu, tad – ar lielāku, un tā uz augšu.”

Uzņēmējs ir pārliecināts, ka Latvijas IT risinājumu uzņēmumiem ir vērtīgas priekšrocības, lai sekmīgi konkurētu eksporta tirgū.

“Vācijā un Skandināvijā ir izcila kvalitāte, augsti standarti, taču arī atbilstoša cena. Austrumeiropā izmaksas ir salīdzinoši zemas, bet arī kvalitāte nav tādā līmenī kā Rietumeiropā vai Skandināvijā. Latvijā ir daudz cilvēku ar skandināvu darba ētiku un kvalitātes standartiem, bet dzīves dārdzība ir mazāka, turklāt esam ģeogrāfiski labi novietoti, lai uzņēmumi varētu piedāvāt augstas kvalitātes pakalpojumus par globālā mērogā zemām cenām. Tāpēc Latvijas uzņēmumu pakalpojumi ir starptautiski pieprasīti. Viss, kas jādara, – jāizvēlas konkrēta niša, jāpierāda sevi tajā, un tad var audzēt jaudu.”

Lai gan Latvija nekad nav bijis uzņēmuma galvenais tirgus, arī šeit augstu novērtē “Magebit” sniegtos pakalpojumus. Tos līdz šim izmantojuši arī tādi labi atpazīstami zīmoli kā “MADARA Cosmetics”, “Kurši”, “Ziedu Ekspresis”, “Capital” un citi.

“Manuprāt, mūsu uzņēmuma atslēga ir kvalitatīvs pakalpojums un cilvēcīga pieeja visam - gan darbiniekiem, gan klientiem. Tiem, kuri plāno attīstīt savu uzņēmējdarbību ārpus Latvijas, es primāri ieteiktu koncentrēties uz sava pakalpojuma vai produkta kvalitāti. Tikai tādējādi varēsiet saņemt labas atsauksmes no apmierinātiem klientiem, kuri labprāt jūsu uzņēmumu ieteiks arī citiem saviem sadarbības partneriem. Tāpat arī pašiem ir jābūt gana drosmīgiem un nebaidīties jau esošiem klientiem apvaicāties, vai sadarbības partneru, draugu vai paziņu lokā nav kāds uzņēmums, kam jūsu pakalpojums varētu šķist noderīgs,” ieteikumos dalās Artūrs.

Uzņēmuma stabilitātei ieguldījumi finanšu instrumentos

Lai izveidotu uzņēmumam drošības spilvenu arī negaidītiem pavērsieniem, “Magebit” nodrošinās gan veidojot uzkrājumus vairākās bankās, gan veicot ieguldījumus finanšu instrumentos.

“Esam samērā konservatīvi ieguldītāji, tāpēc lielāko daļu ieguldījumus esam veikuši finanšu fondos “Swedbank” un ASV atzītos, kā piemēram, “Vanguard 500 Index Fund”, kur novirzām uzņēmuma peļņu, ko labāk neizņemtu un atstātu kā papildus drošības spilvenu jau esošajiem naudas uzkrājumiem uzņēmuma banku kontos.”

Balstoties uz savu pieredzi, citiem uzņēmējiem Artūrs ieteiktu neieguldīt līdzekļus, kas tuvāko gadu laikā varētu būt nepieciešami.

“Neieteiktu arī “visas olas likt vienā grozā”, bet labāk ieguldīt dažādos fondos. Ja nedaudz patīk un ir vēlme riskēt, tad klāt var pielikt kādu individuālu akciju, kuras uzņēmumu saprotat un domājat, ka tuvākajos, piemēram, 10 gados konkrētais uzņēmums krietni attīstīsies. Taču pirms sākt domāt par ieguldījumiem, iesākumā noteikti ieteiktu sākt ar naudas rezerves uzkrāšanu vismaz pāris mēnešiem, jo ar naudas plūsmu var sanākt dažādi,” padomos ieguldījuma stratēģijās dalās uzņēmējs.

Uzņēmuma nākotnes plāni jau tuvākajiem gadiem ir skaidri - atliek tikai turpināt iesākto un paplašināt jau esošo piedāvājumu klientiem visā pasaulē:

“Šo gadu plānojam beigt ar 4,5 miljonu eiro apgrozījumu. Mūsu iecere ir ar vien izteiktāk būt nevis Magento, bet gan e-komercijas specializētam uzņēmumam. Lai arī mēs šobrīd strādājam pārsvarā ar klientiem uz vienas platformas, esam attīstījuši dažādu citu platformu zināšanas un spējam palīdzēt teju ikvienam vidējam un lielam e-komercijas uzņēmumam, ko plānojam arī turpināt vēl plašākā mērogā,” attīstības plānus iezīmē “Magebit” izpilddirektors Artūrs Krūze.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?