22. nov, 2021

Ne tikai “zaļi”, bet arī ilgtspējīgi – uzņēmumi sabiedrības spiediena pavadā

Uzņēmējdarbības vidē ienāk pārmaiņas, kas izriet no vides, sociāliem un korporatīvās pārvaldības (ESG) aspektiem. Tās ir nosacīti jaunas dimensijas un liek domāt daudz plašāk kā ierasts. Šīs pārmaiņas uzņēmumu vadības komandām prasa jaunas zināšanas, lai noturētu uzņēmuma konkurētspēju. Šī gada Risku pārvaldības konference piedāvā ekspertu zināšanas un līdzgājēju pieredzi, kā identificēt gaidāmo, novērtēt riskus, efektīvi vadīt pārmaiņas un ieraudzīt izaugsmes iespējas.

Jauna un sociāli aktīva paaudze, kas kļūst par uzņēmumu darbiniekiem, dibina paši savus uzņēmumus un izvēlas tos vai citus produktus, tieši klimata un ilgtspējas jautājumus uzskata par gana nozīmīgiem. Kā liecina Swedbank šovasar veikts pētījums par iedzīvotāju attieksmes maiņu pret ilgtspējas jautājumiem, tā saucamo early adopters vidū (lielākoties gados jauni, sociāli aktīvi cilvēki, kuri jaunu produktu, inovāciju vai tehnoloģiju sāk lietot pirmie un kļūst par piemēru citiem) 78% aptaujāto ir pārliecināti, ka ilgtspējai ir jābūt mūsdienīga biznesa pamatā. Šie cilvēki ir sabiedrības viedokļa veidotāji, tā ir rītdienas Latvija, un biznesam ar viņu viedokli nāksies rēķināties.

68% early adopters gribētu strādāt tādā uzņēmumā, kas patiesi rūpējas par dabu un sabiedrību, nevis fokusējas tikai un vienīgi uz peļņu. Vairākums (61%) atzinuši, ka labāk izvēlas strādāt ilgtspējīgā uzņēmumā pat tad, ja dēļ šādas izvēles vajadzētu atteikties no augstāka atalgojuma. Tāda ir šodienas (un īpaši – rītdienas) darbinieku izvēle, kas iet roku rokā ar līdzīgām tendencēm pasaulē.

Early adopters izvēles ir labs signāls, kurām ilgtspējas jomām jāpievērš uzmanība, prioritizējot turpmākās biznesa investīcijas, lai tās atzinīgi ar savu maciņu un darba pieteikumiem novērtētu sabiedrība, klienti un darbinieki.

Ja šodien sabiedrības acīs pie ilgtspējīga uzņēmuma reputācijas var tikt ar resursu patēriņa mazināšanas, godīga darījumu partnera un laba darba devēja praksēm, rītdienas tendences prasīs uzņēmumiem spert soli tālāk: pāriet uz zaļo enerģiju, vadīt savu ietekmi attiecībā uz piesārņojuma samazināšanu, uzņemties atbildību par sava produkta vai pakalpojuma ietekmi uz vidi un sabiedrību, kā arī iesaistīties visai sabiedrībai nozīmīgu jautājumu risināšanā.

Turklāt, šī progresīvā sabiedrības daļa skatās ne tikai plašāk un dziļāk, bet arī rūpīgāk: ja šodien uzņēmumu zaļajiem apgalvojumiem bez faktu pārbaudīšanas uzticas teju 2/3 iedzīvotāju, tad early adopters vidū tādu vairs ir tikai 43%.

Ilgtspēja ir uzņēmuma savlaicīgs darbs ar virkni specifisku jautājumu, kas, atstāti bez ievērības, ilgtermiņā var sarežģīt uzņēmuma darbību un ietekmēt uzņēmuma finanšu situāciju.

  • Kā vadīt šos riskus, kādas jaunas prasības gaidāmas šajā jomā, kāds ir banku skatījums uz nozaru un uzņēmumu ESG risku novērtējumu – šīs un citas tēmas ir programmā otrajā Risku pārvaldības konferencē, kas notiks 2.decembrī. Reģistrēšanās dalībai tiešsaistes konferencē līdz 1.decembrim.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?